کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

خشک شدن (خشکاندن!)درخت 500 ساله

در پی هرس اشتباه و قطع کردن ریشه های هوایی توسط شرکت عمران و خدمات شهری جزیره کیش، یک اصله درخت انجیر معابد 500 ساله خشک شد. به گزارش سبز پرس، یک اصله درخت انجیر معابد با عمر 500 سال در منطقه باغو جزیره کیش، از ریشه هرس شده است. در سال های گذشته برای توسعه فضای سبز شهری در جزیره کیش، بخش هایی از خاک آن، به مکان های دیگری انتقال یافته است. این در حالی است که این منطقه، هم اکنون در زمره مناطق حفاظت شده قرار دارد و انتقال خاک از آن به دیگر مکان ها ممنوع است. همچنین این مقام آگاه، از واکنش اعتراض آمیز مسوولان محیط زیست جزیره کیش خبر داد و علت وقوع این حادثه را عدم شناخت و اطلاع کافی از درختان این جزیره و نحوه هرس درختان از سوی پیمانکار و ناظر طرح دانست. 

اعتماد ۲۵.۱.۸۸

«یک اگر با یک برابر بود »

«یک اگر با یک برابر بود »

معلم پای تخته داد میزد

 

صورتش از خشم گلگون بود

 

و دستا نش  به زیر پوششی ازگرد پنهان

 

ولی آخر کلاسیها

 

لواشک بین خود تقسیم میکردند

 

وآن یکی در گوشه ای دیگر « جوانان » را ورق می زد .

 

برای اینکه بی خود های وهوی میکرد با آن شور بی پایان

 

تساوی های جبر را نشان می داد

 

با خطی خوانا بر روی تختخه ای کز ظلمتی تاریک

 

غمگین بود ، تساوی را چنین نوشت

 

« یک با یک برابر است »

 

از میان جمع شاگردان یکی برخاست

 

همیشه یک نفر باید به پا خیزد ...

 

تساوی اشتباهی فاحش و محض است

 

به آرامی سخن سر داد .

 

نگاه بچه ها ناگه به یکسو خیره گشت و معلم

 

بر جای ماند .

 

او پرسید اگر یک فرد انسان

 

واحد یک بود ، آیا باز یک با یک برابر بود ؟

 

سکوت مدحشی بود و سوالی سخت .

 

معلم خشمگین فریاد زد

 

آری برابر بود .

 

ادامه مطلب ...

دیسکاوری و علی دایی

امروز بی‌خبر از همه جا از آپارتمان رفتم بیرون و تا در ماشین نشستم که برم، ناگهان صدای مهیبی آمد: ….. بوبـــوم! …. با ترس و وحشت از ماشین بیرون پریدم گفتم نکنه تصادفی شده. چند لحظه نگذشته بود که فکر کردم صدای به این مهیبی لابد یک چیزی منفجر شده! فکر کردم شاید هواپیمایی سقوط کرده… بالای سرم را نگاه کردم توی آسمان یه هواپیما بود برای خودش می‌رفت. همه چیز به نظر عادی می‌آمد به جز اینکه همسایه‌هایمان نیز بیرون آمده بودند و آسمان را نگاه می‌کردند. من اما با وحشت و تعجب به همه زل زده بودم شاید چیزی دستگیرم بشه اما مثل مشنگ‌ها هیچی نمی‌فهمیدم. از این ماجرا چند دقیقه‌ای گذشت. بعد از چک کردن صندوق پست، رادیو ماشین را روشن کردم. شنیدم که گزارشگر ویژه داره می‌گه: “شاتل دیسکاوری الان ترمزهای مخصوص‌اش را باز کرد و به این ترتیب مامورایت دو هفته‌ای اش با موفقیت کامل انجام شد”.

حتما می‌دونید که زمانی که شاتل وارد جو زمین می‌شه، صدایی شبیه صدای شکستن دیوار صوتی می‌ده. منو می‌گی، خنده‌ام گرفته بود از اینکه چرا اینقدر فکرم به دنبال حادثه است و فکر ناجور و همسایه‌هایم به فکر سرگرمی! تازه دو زاری‌ام افتاد که اون هواپیمایی که بالای سرم می‌دیدم، هواپیما نبوده، شاتل دیسکاوری بوده!

امشب که مصاحبه علی دایی بعد از باخت 2-1 برابر عربستان را می‌خواندم به یاد صدای دیسکاوری و تفاوت خودم با امریکایی‌ها  افتادم. علی دایی گفته: “ضمن آنکه امروز علی دایی شکست نخورد، بلکه تیم ایران بازی را واگذار کرد. من از مردم ایران و کسانی که امروز به ورزشگاه آمدند عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم پیروز شویم اما، فوتبال برد و باخت دارد”. مقایسه‌کنید با سخنرانی نامزد شکست‌خورده جمهوری‌خواهان، مک‌کین، در جمع طرفدارانش در شب انتخابات امریکا . مک‌کین: “امروز روز شکست من است، نه شما. من مسولیت کامل این شکست را برعهده می‌گیرم”.

شاید علی دایی مثل من که حواس‌ام نیست بیخ گوش ایستگاه فضایی‌ام، هنوز درست نمی دونه توی تیم‌ملی چه‌کاره است

http://weblog.raminia.com/

آشنایی با فضاپیمای دیسکاوری

دیسکاوری اولین شاتلی است که بعد از شکست ماموریت شاتل کلمبیا که منجر به کشته شدن 7 فضانورد شد، به فضا رفت

فضاپیمای دیسکاوری (Space Shuttle Discovery) نام یکی از ۳ فضاپیمای در حال استفاده سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا) است که ماموریت ارسال فضانوردان و قطعات فنی ایستگاه بین المللی فضایی را به عهده دارد.

نسل کنونی شاتل‌های آژانس فضایی آمریکا (ناسا) از جمله دیسکاوری در سال 2010 میلادی بازنشسته خواهند شد.

در سال 2008 شاتل دیسکاوری چهارمین و آخرین بخش از فناوری تبدیل نور خورشید به الکتریسیته را به ایستگاه بین‌المللی فضایی برد.

ادامه مطلب ...

توجه دانشمندان به علم بیونیک

بیونیک علم سیستم‌هایی است که شالوده آنها سیستم‌های زنده هستند. ابتدا بیونیک به بررسی ماشین‌هایی که براساس سیستم‌های زنده طراحی و ساخته شده بودند می‌پرداخت.  به عبارتی می‌توان گفت بیونیک هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی است. تقلید از طبیعت مزایای بسیاری دارد چرا که هر جاندار کنونی محصول چندین میلیون سال تکامل است.

ما هر روز شاهد طراحی‌ها و ابداعاتی هستیم که از طبیعت الهام گرفته شده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. طراحی چشم گربه، مثالی از کاربرد طبیعت در تکنولوژی است. برداشت از طبیعت، ممکن است از یک الگوبرداری ساده آغاز شود (در مثال چشم گربه) و حتی تا جزئیات مولکولی و میکروسکوپی ادامه یابد. محققان بسیاری در رشته‌های مهندسی و علوم طبیعی، در زمینه بیونیک کار می‌کنند، چرا که بر این باورند آنچه بر اثر انتخاب طبیعی امروز در طبیعت بر جا مانده بی‌نقص‌ترین و پیشرفته‌ترین شکل دانش حیات است که بشر می‌تواند از آن استفاده کند.

در سال 1941 مهندسی سوئیسی به نام جورج د.مسترال (George de Mestral) به ایده‌ ساختن بست حلقه و قلاب (hook-loop fastener) دست یافت. این ایده زمانی به فکر او رسید که به همراه سگش در دامنه کوه آلپ به گردش پرداخته بود. او به مشاهده‌ دقیق دانه‌های گیاهی که به لباس او و به بدن سگش چسبیده بودند پرداخت و زیر میکروسکوپ متوجه تعداد زیادی ساختارهای قلاب مانند شد که می‌تواند در هر چیز مانند لباس و خز حیوانات و یا مو به دام بیفتد. او پی برد که می‌توان 2سطح را به این ترتیب به یکدیگر چسباند.حال او تنها باید راهی برای ایجاد این حلقه و قلاب‌ها می‌یافت.

در چند سال اخیر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه اندام‌های بیونیکی مانند زانوی هوشمند و بازوی بیونیکی انجام شده است. مطالعه رفتار حیوانات بخشی از این علم به شمار می‌رود. حالا مطالعات دانشمندان روی رفتار یک عنکبوت صحرایی در آفریقا متمرکز شده که قرار است براساس آن روبوتی برای حرکت در روی مریخ ساخته شود.

ادامه مطلب ...

سال نو مبارک!

سال نو مبارک!  

رقیب کوکاکولا و پپسی

«نگران نباشید، قرار نیست این نوشیدنی بوی نامطبوعی داشته باشد. تازه خوش طعم هم خواهد بود.» ام پراکاش یکی از اعضای حزب RSS در هند دقیقاً به همین جملات نیاز دارد تا بتواند پاسخ سیل کنجکاوانی را بدهد که هیچ تصوری از مزه چنان نوشیدنی ندارند. البته کار تنها به طعم و مزه ختم نمی شود بلکه همیشه باید به سلامتی بدن هم توجه داشت، برای همین پراکاش اضافه می کند؛ «این یک نوشیدنی کاملاً سالم خواهد بود، بدون گاز و همین طور مواد سمی.» او در گفت وگو با روزنامه «ایندین اکسپرس» که سایت اشپیگل نیز آن را بازتاب داده، هر کجا که صحبت از مواد اولیه تشکیل دهنده این نوشیدنی شده، از لفظ «ادرار گاو» استفاده نمی کند بلکه آن را «آب گاو» می نامد.

ادامه مطلب ...

ساختن جاده با زباله های پلاستیکی

محققان موفق شدند با تکنیکی جدید پسماندها و زباله های پلاستیکی را به مواد و ترکیباتی برای ساخت جاده ها تبدیل کنند. محققان دانشگاه «بنارس هندو» ادعا کرده اند با این روش جدید زباله های پلاستیکی به ویژه کیسه های پلیتن را به جاده هایی ضدآب و بادوام طولانی تبدیل می کنند. این محققان تکنیک جدید خود را که روشی مفید برای کنترل زباله های پلیتن است، به ثبت رسانده اند. رام ادهار سینگ استاد دپارتمان شیمی دانشگاه بنارس که سرپرستی این تیم پژوهشی را برعهده داشته است، در توضیح روش جدید گفت؛«در این روش ما از کیسه های پلیتن استفاده کرده و آن را تحت حرارت خاص مکانیکی قرار داده با قطران زغال سنگ، قطعات سنگ و سایر مواد به ترکیب دلخواه و مورد نیاز برای ساخت جاده ها دست پیدا کردیم.» وی در تشریح این سیستم اظهار کرد؛ «جاده هایی که از قطران زغال سنگ و سنگ ها ساخته می شوند، به دلیل نفوذ آب، مقاومت خود را از دست می دهند و در نتیجه ترک خوردگی در اثر نفوذ آب ایجاد می شود، اما وقتی به این ترکیب پلیتن که طبیعت ارگانیک دارد، افزوده شود، لایه یی را روی سنگ ها تشکیل می دهد که به مقاومت ترکیب فوق می افزاید. وقتی سنگ ها با این ماده آلی پوشش داده می شوند می توانند به خوبی در کنار قطران زغال سنگ دوام بیاورند.» 

اعتماد 17.12.87