کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

نگاهی به شیوه‌های جدید جاسوسی (‌بخش دوم)

نگاهی به جایگاه امنیت در فناوری اطلاعات و شیوه‌های جدید جاسوسی
خرابکارها اجازه نمی‌گیرند
برای این‌که حدود خطرپذیری دنیای رایانه را بدانید، چند نمونه را یادآور می‌شویم. با تمام شاخص‌گذاری‌ها و نظارت‌ها بر آثار درونی و بیرونی، محیط دیجیتال در تمام انواع فناوری‌ها و در لایه‌های مختلف دسترسی، می‌تواند مورد استفاده‌های نامطلوبی نیز قرار گیرد.

ریز ابزارهای جاسوسی

امروزه بدافزارها ‌(Spyware)‌ به یکی از مهم‌ترین و جهانی‌ترین تهدیدهای اینترنتی تبدیل شده‌اند. آمار به‌دست آمده توسط شرکت‌های ‌Earthlink‌ و ‌Webroot‌ که در گزارش مشترک آن‌ها در وب سایت مشترک‌شان منتشر شده، نشان می‌دهد که 90درصد کامپیوترهای جهان آلوده به بدافزار هستند (البته این به‌معنای قابل استفاده‌بودن این سیستم‌ها توسط جاسوسان نیست، مانند این‌که همه ما در بدن خود میکروب‌هایی داریم اما آن‌ها همیشه دردسرساز نیستند.) هکرها و نفوذگران برای انتشار بدافزارها هر روز از روش‌های جدیدتری استفاده می‌کنند. ‌ ‌

علایم وجود بدافزار در یک سیستم را در مجموع این‌گونه می‌توان برشمرد: بیشتر افراد فکر می‌کنند بدافزارها جاسوس‌هایی هستند که تنها اطلاعات مربوط به علایق کاربر در اینترنت را سرقت می‌کنند، در حالی‌که این بدافزارها علاوه بر جاسوسی، با‌به‌کارگیری منابع سیستم، باعث کندی آن نیز می‌شوند و حتی می‌توانند باعث ناسازگاری برنامه‌های مختلف با هم شوند. مهم‌ترین مشکلاتی که یک بدافزار برای یک سیستم آلوده ایجاد می‌کند عبارتند از: کندی غیرعادی سیستم، بی‌‌ثباتی سیستم، کندی ارتباط اینترنتی و دریافت تعداد زیادی هرزنامه.

اما در کل بدافزار یک نام کلی برای برنامه‌هایی است که رفتارهای مشخص انجام می‌دهند؛ مثل نمایش آگهی‌های تبلیغاتی، جمع‌آوری اطلاعات شخصی یا تغییر تنظیمات کامپیوتر شما که معمولا بدون کسب مجوز اجرا می‌شوند. ممکن است نرم‌افزارهای ناخواسته یا بدافزار در کامپیوتر خود داشته باشید که امنیت اطلاعات موجود در کامپیوتر شما را تهدید کند. البته این بدان معنا نیست که هر آگهی تبلیغاتی یا هر نرم‌افزاری مخرب است. به‌عنوان مثال، شما برای دریافت فایل‌های موسیقی در یک سایت، فرم ثبت‌نام را پر می‌کنید، اما برای دریافت سرویس‌های مختلف این سایت مجبور به دریافت آگهی‌های تبلیغاتی نیز هستید. اگر موقع نصب با همه موارد توافق کنید، پس باید قبول کنید که امکان فرستادن آگهی به کامپیوتر شما هم وجود دارد و شما اجازه داده‌اید که آن سایت فعالیت‌های شما را زمانی که در اینترنت هستید، پیگیری کند.

تقلب به‌دلیل ناآگاهی

اسکم ‌(Scam)‌ یا کلک‌های بی‌شماری وجود دارند که به‌تازگی در اینترنت و در تلویزیون‌های ماهواره‌ای کاربران ساده‌دل سراسر دنیا را هدف قرار داده، آن‌ها را فریب می‌دهند و جیب‌شان را خالی می‌کنند و تلفن‌ها و ایمیل‌های اعتراضی فریب‌خوردگان را هم جواب نمی‌دهند. این سایت‌ها که در ظاهر از طرف سایت‌های معتبری مانند گوگل یا توییتر پشتیبانی می‌شوند، در حقیقت به هیچ‌یک از آن‌ها تعلق ندارند و تنها با ایجاد شکلی شبیه آن‌ها از اطلاعات کم افراد استفاده و به‌نوعی کلاه‌برداری اقدام می‌کنند. البته علت این‌که بیشتر شکایت‌ها نیز به‌ثمر نمی‌رسد این است که فرد هنگام ثبت‌نام user agreement‌ها را تایید کرده است. این مرحله همان مرحله‌ای‌است که تقریبا همه کاربران هنگام ورود به سایت‌ها تنها با زدن کلید تایید آن‌ها را می‌پذیرند و متنشان را نمی‌خوانند. ‌ ‌

این شکل از سرقت و کلاه‌برداری می‌تواند شیوه‌های زیادی را در آستین داشته باشد، پس بدون ذکر انواع آن‌ها توصیه می‌کنیم به شرکت‌هایی که در کشور شما نام و دفتر ثبت شده ندارند، چیزی پرداخت نکنید و هنگام پرداخت نیز رسید رسمی دریافت کنید و علاوه بر این‌ها، از یکی دو نفر از دوستان خود نیز برای پرداخت‌های زیاد مشورت بگیرید. ‌روش دیگری هم که بسیاری از سایت‌های معتبر و غیرمعتبر به‌کار می‌برند، درخواست از شما برای وارد‌کردن پسورد و شناسه ایمیل خود در سایت است. این روش که بیشتر در سایت‌های دوستیابی و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌‌شود، می‌تواند به تمام محتوای نامه‌های ارسالی و دریافتی شما دسترسی پیدا کند. سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، اعلام می‌کنند اطلاعات شما را ذخیره نمی‌کنند، اما باید مراقب باشید، چون به‌این گفته‌‌ها نمی‌شود اعتماد کرد.

به این چند توصیه کوتاه که می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد، توجه کنید: از یک نرم‌افزار ضدویروس و ضدجاسوسی معتبر استفاده کنید (از نسخه کرک‌شده آن‌ها استفاده نکنید) ضدویروس‌هایی مانند ‌kaspersky‌ و‌ 32Nod‌ هم‌اکنون در کشور ما به‌صورت رسمی فروخته می‌شوند. پسورد خود را هیچ‌جا غیر از صفحه اصلی سایت اصلی خود وارد نکنید. از یک مرورگر امن مانند فایرفاکس استفاده کنید. سیستم‌عامل و نرم‌‌افزارهای خود را به‌روز نگه دارید. اطلاعات خصوصی خود را با احتیاط بیشتری انتقال دهید. با لینوکس امنیت شبکه‌های خود را به‌دست بگیرید. ‌‌یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیران شرکت‌ها نداشتن دانش کافی برای اطلاع از چگونگی وضعیت امنیتی شبکه داخلی اداره و سازمان است. در بیشتر مواقع، مدیران شرکت‌ها مجبور هستند اطلاعات حساس خود را در اختیار مدیران شبکه قرار دهند که این می‌تواند باعث اشکالاتی برای امنیت شبکه شود. از طرفی متخصصان شبکه باید در سطح کارشناس باشند که به‌نوعی به تافته جدابافته ادارات تبدیل می‌شوند. از جمله مشکلات این کار نیز ترک کار پرسنل امنیتی شبکه‌هاست که می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به امنیت اطلاعات شرکت‌ها بزند. در حقیقت اداره کردن امنیت شبکه به داشتن اطلاعات بسیار زیاد فنی و توانایی اجرای آن با استفاده از خط فرمان‌های پیچیده نیاز دارد که مشکل اصلی مدیران است. ‌ ‌

اما یک شرکت آلمانی که به‌طور انحصاری حفاظت از بیشتر شبکه‌های دولتی کشورهای آلمان و ایتالیا را در اختیار دارد، دست به ابداع روش جالبی زده تا براساس آن مدیران اصلی شرکت‌ها بی‌نیاز از متخصصان شبکه، بتوانند امنیت اصلی‌ترین بخش از شبکه، یعنی دیواره‌های آتش را نیز خود برعهده بگیرند.

این شرکت با استفاده از هسته سیستم‌عامل لینوکس در داخل ‌UTM‌های خود توانسته یک رابط گرافیکی بسیار ساده را طراحی کند که تنها با چند ساعت آموزش، امکان مدیریت آن برای یک فرد با اطلاعات اولیه رایانه ممکن می‌شود. در این سیستم که توانایی کشف بیشترین مقدار حملات را دارد، جزییات فنی حذف شده و تنظیمات به‌دلخواه تغییرپذیر است. این شرکت در سایت رسمی خود اعلام کرده است که به مشتریان خود به‌طور کتبی گواهی می‌دهد که سیستم‌های تحت لیسانس آن درهای مخفی ندارد که این امکان برای محصولات شرکت‌هایی مانند سیسکو موجود نیست.

منابع

Linda‌ ‌IT Security: Risking the Corporation, by‌

.)2003 McCarthy,(Prentice Hall PTR: NJ,

http://digitalrevolution.bbc.com|‌

http://www.gateprotect.com

سعید نوری آزاد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد