کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

تشخیص بیماری با نرم افزار

کارشناسان موفق به ساخت نرم افزار جدیدی شده اند که قادر است بیماری ها و اختلالات چشم را تشخیص دهد. آب سیاه بیماری است که نوع و میزان خروج مایع داخل چشم از آن، باعث بروز این بیماری می شود و در نهایت به اعصاب آسیب رسانده و فرد را کور می کند. در این بیماری افراد با علائمی نظیر درد و تیرگی چشم مواجه و پس از مدتی کور می شوند. اما محققان یکی از بزرگ ترین مراکز چشم پزشکی دنیا موفق به ساخت نرم افزار جدیدی شده اند که می تواند روی یک لپ تاپ هم نصب شود و بیماری مردم را تشخیص دهد. این نرم افزار نیاز کارشناسان را به خرید دستگاه های پیشرفته و گران قیمت از بین می برد و به پزشکان سراسر دنیا، به خصوص در کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا به راحتی بیماری آب سیاه چشم را تشخیص دهند. نرم افزار یاد شده توسط محققان مرکز Moorfields Motion Displacement Test تولید شده و می تواند به صورت خودکار تمام عوامل بینایی را در فرد بیمار مورد بررسی قرار دهد. این نرم افزار برای سنجیدن میزان بینایی افراد، یک خط متحرک را روی صفحه کامپیوتر نمایان می کند که افراد موظفند روی آن کلیک کنند

روزنامه اعتماد۲۲/۱۲

تهران میزبان بازی های کامپیوتری

 پنجمین دوره مسابقات جام جهانی بازی های کامپیوتری فروردین سال آینده در تهران برگزار می شود. این مسابقات که در دو مرحله برگزار می شود، در بخش مقدماتی به منظور شناخت نفرات برتر کشور انجام خواهد شد. این دوره از مسابقات در 10 مرکز بازی های کامپیوتری در 7 شهر کشور شامل تهران، مشهد، کرج، همدان، اراک، قم و گرگان برگزار می شود. محدودیت حضور و تعداد برای شرکت کنندگان وجود ندارد و هر تعداد بازیکن می توانند در این دوره به رقابت بپردازند. بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات پس از رقابت در مراکز محل ثبت نام به رقابت خواهند پرداخت. برگزیدگان این دوره شامل 64 بازیکن در بازی Warcraft III، 128 بازیکن در بازی Trackmania Nations، 128 بازیکن در بازی Evolution Soccer 08 pro و 16 تیم 5 نفره در بازی Dota All Stars هستند که برای کسب مقام قهرمانی در تهران به رقابت خواهند پرداخت. جام جهانی بازی های کامپیوتری برای اولین بار در سال 2003 میلادی برگزار شد. شرکت مادیران به عنوان نماینده انحصاری ESWC در ایران، از سال 2004 میلادی مسابقات مقدماتی را در کشور برگزار کرده و پس از مشخص کردن نفرات برتر، مقدمات جام جهانی بازی های کامپیوتری 2008 را در فروردین و اردیبهشت ماه سال 1387 برگزار می کند. در مسابقات مقدماتی ESWC2007 ایران که اسفندماه سال گذشته برگزار شد 1101 نفر شرکت کننده در سراسر کشور با هم به رقابت پرداختند و نفرات برتر مسابقات با حمایت گروه مادیران به کشور فرانسه اعزام شدند تا با قهرمانان دیگر کشورهای جهان به رقابت بپردازند. در مسابقات نهایی ESWC2007 فرانسه بیش از 750 نفر شرکت کننده از 51 کشور جهان در فرانسه گرد هم آمدند و با هم به رقابت پرداختند و مهارت و توان خود را در بازی های مختلف به نمایش گذاشتند. این مسابقات از ابتدای برگزاری با استقبال گسترده علاقه مندان بازی های کامپیوتری سراسر جهان مواجه شده است به طوری که در مسابقات سال گذشته بیش از 35 هزار تماشاچی مستقیماً در سالن های اختصاصی، روند مسابقات را دنبال کردند و بیش از 500 ساعت گزارش و خبر مستقیم از 22 شبکه مختلف تلویزیونی سراسر جهان مسابقات را پوشش خبری دادند

روزنامه اعتماد۲۲/۱۲

ثروتمندترین افراد جهان

فوربس معرفی کرد:

بیل گیتس دیگر ثروتمندترین فرد جهان نیست
وارن بافت، محبوب‌ترین سرمایه‌گذار آمریکا، به دلیل افزایش قیمت سهام موسسه‌اش یعنی برکشایر هیث اوی، شاهد افزایش ثروتش و رسیدن آن به 62میلیارد دلار است.

این رقم نسبت به یک سال پیش 10میلیارد دلار افزایش نشان داده است. این انباشت سرمایه باعث شد که او از موسس شرکت مایکروسافت، بیل گیتس که سیزده سال متوالی ثروتمندترین فرد جهان محسوب می‌شد، پیشی گیرد.
هم‌اکنون ثروت بیل گیتس بالغ بر 58میلیارد دلار است و او رتبه سوم را در میان ثروتمندترین افراد جهان به خود اختصاص داده است. ثروت او نسبت به یک‌سال پیش دو میلیارد دلار افزایش یافته است اما واقعیت این است که شاید اگر شرکت مایکروسافت در اوایل ماه فوریه گذشته مزایده یاهو را به راه نیانداخته بود، اکنون بیل گیتس به اندازه وارن بافت یا حتی بیشتر از او ثروت داشت. بین روزهای 31 ژانویه، یعنی یک روز پیش از آنکه شرکت مایکروسافت مزایده خود را برای موتور جست‌و جوی بزرگ خود اعلام کند و روز یازدهم فوریه یعنی روزی که بورس قیمت‌های سهام را برای فهرست ثروتمندترین میلیاردهای جهان در سال 2008 بست، قیمت‌ سهام شرکت مایکروسافت 15درصد سقوط کرد.
غول مخابرات مکزیکی، کارلوس اسلیم هلو، دومین فرد ثروتمند جهان شناخته شده است. دارایی او بالغ بر 60میلیارد دلار برآورد شده است.
دارایی او از ماه مارس گذشته تا کنون 11میلیارد دلار افزایش یافته است.
بافت که ثروتش براساس ارزش سهامی که در برکشایر هیث اوی در اختیار دارد و دارایی‌های خارج از این شرکتش برآورد شده است، از اینکه توضیحی در مورد دارایی‌‌اش بدهد، خودداری کرد.
رقابت برای عنوان ثروتمندترین فرد جهان طی ماه‌های اخیر به اوج خود رسید.
ارزش سهام کلاس«آ» در شرکت برکشایر هیث اوی بین 15 جولای تا روزی که فوربس فهرست خود را بست، 25درصد افزایش یافت. ارزش سهام این شرکت با رکوردی تاریخی در ماه دسامبر به رقم هر سهم 150000 دلار رسید. در این زمان دارایی بافت حدود 65میلیارد دلار بود.
اما با اعلام این خبر که درآمدهای شرکت برکشایر هیث اوی در فصل چهارم سال گذشته 18درصد سقوط کرد، ارزش هر سهم این شرکت، با 2 درصد کاهش به رقم 100/137دلار رسید.
ثروت گیتس پاییز گذشته افزایش یافت. ارزش سهام شرکت مایکروسافت بین اواخر ماه اکتبر تا اوایل ماه نوامبر 30درصد افزایش یافت و به هر سهم 37دلار رسید.
اما در پاییز پس از آنکه این شرکت تمایل خود را برای خرید یاهو به مبلغ 45میلیارد دلار در اول ماه فوریه اعلام کرد، اوضاع عوض شد.
ثروت اسلیم طی دو سال گذشته دو برابر شد. سهام او در برجسته‌ترین دارایی‌اش، شرکت مخابراتی آمریکا موویل، از اوایل سال 2006، 120درصد افزایش یافت. به علاوه هلو سهامی را در شرکت مخابراتی کارسو گلوبال، شرکت گروپوکارسو و شرکت گروپو فایننسیرو در اختیار دارد.
بافت پسر یک سیاستمدار در نبراسکا بود. او در کودکی روزنامه‌رسان بود. در سن 13سالگی برای اولین‌بار پرونده شکایتی را تشکیل داد برای بازپس گرفتن مالیاتی که بابت دوچرخه‌اش از او اخذ شده بود. او خواستار بازپس گرفتن 35دلار شد.
او تحصیل خود را در دانشگاه کلمبیا با کمک استاد سرمایه‌گذاری، بنجامین گراهام ادامه داد.
بافت در سال 1962 شروع کرد به خرید سهام در شرکت نساجی برکشایر هیث اوی و سهام قابل توجهی را در سال 1965خریداری کرد. سپس اقدام به خرید شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری در منابع نقدینگی این شرکت‌ها کرد.
امروز شرکت برکشایر در بخش‌های بیمه، جواهرات، تجهیزات و صنایع غذایی سرمایه‌گذاری می‌کند. به علاوه سهامی در شرکت‌های بوش، کوکاکولا و ولزفارگو دارد. به تازگی این شرکت فاش کرد که سهام قابل توجهی نیز در شرکت غذایی کرفت‌فودز دارد.
در ماه دسامبر، این شرکت 60 درصد سهام گروه تولیدی و خدماتی خانواده پرتیزکر را که مارمون هولدینگز نام دارد، به قیمت 5/4 میلیارد دلار خرید. شرکت مارمون که متعلق به بخش‌خصوصی است، در زمینه سیم و کابل، خدمات حمل‌ونقل و محصولات صنعتی فعالیت می‌کند. به‌رغم آنکه بافت شاهد افزایش شدید دارایی‌اش بوده است، به نظر می‌رسد روزهایی که او ثروتمندترین فرد جهان محسوب می‌شود، به شماره افتاده است. او مدت‌ها بود که اعلام کرده بود دارایی‌اش پس از مرگش تقسیم می‌شود، اما در تابستان 2006 طی یک اقدام ناگهانی بخش اعظم سهام شرکت برکشایر را به خیریه بخشید که البته بیشتر آن هم به موسسه بیل و ملیندا گیتس تعلق یافت.
در آن زمان ارزش هدیه او بالغ بر 31 میلیارد دلار برآورد شده بود، اما با توجه به آنکه ارزش سهام شرکت برکشایر همچنان در حال افزایش است، ارزش کل این هدیه بسیار بیش از این مقدار خواهد بود. بافت در ماه جولای هر سال 5درصد از سهام خود را به خیریه می‌بخشد.  

رتبه: اول
نام: وارن بافت
سن: 77
منشاء ثروت: غیرموروثی
شرکت: برکشایر هیث‌اوی
دارایی خالص: 0/62میلیارد دلار
ملیت: ایالات متحده
محل اقامت: نبراسکا، ایالات متحده
صنعت: سرمایه‌گذاری
وضعیت تاهل: همسر فوت‌شده، دارای 3 فرزند
میزان تحصیلات: فوق لیسانس از دانشگاه کلمبیا
رتبه: دوم
نام: کارلوس اسلیم هلو و خانواده
سن: 68
منشاء ثروت: غیرموروثی
شرکت: مخابراتی
دارایی خالص: 0/60 میلیارد دلار
ملیت: مکزیکی
محل اقامت: مکزیکوسیتی، مکزیک
صنعت: مخابرات
وضعیت تاهل: همسر فوت‌شده، دارای 6 فرزند
میزان تحصیلات: -
رتبه: سه
نام: بیل گیتس
سن: 52
منشاء ثروت: غیرموروثی
شرکت: مایکروسافت
دارایی خالص: 0/58میلیارد دلار
ملیت: آمریکایی
محل اقامت: واشنگتن، ایالات متحده
صنعت: نرم‌افزار
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 3 فرزند
میزان تحصیلات: ترک‌تحصیل کرده از دانشگاه‌ هاروارد
رتبه: چهار
نام: لاکشمی میتال
سن: 57
منشاء ثروت: موروثی و افزایش آن
شرکت: فولادی
دارایی خالص: 0/45میلیارد دلار
ملیت: هندی
محل اقامت: لندن، انگلستان، اروپا و روسیه
صنعت: تولیدی
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 2 فرزند
میزان تحصیلات: لیسانس از دانشگاه سنت‌خاویر کلکته
رتبه: پنج
نام: موکش آمبانی
سن: 50
منشاء ثروت: موروثی و افزایش آن
شرکت: مواد پتروشیمی
دارایی خالص: 0/43میلیارد دلار
ملیت: هندی
محل اقامت: بمبئی هندوستان و استرالیا
صنعت: تولیدی
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 3 فرزند
میزان تحصیلات: مهندسی شیمی از دانشگاه بمبئی
رتبه: شش
نام: آنیل آمبانی
سن: 48
منشاء ثروت: موروثی
شرکت: گوناگون
دارایی خالص: 0/42میلیارد دلار
ملیت: هندی
محل اقامت: بمبئی، هندوستان و استرالیا
صنعت: گوناگون
وضعیت تاهل: متاهل، دارای دو فرزند
میزان تحصیلات: لیسانس از دانشگاه بمبئی
رتبه: هفت
نام: اینگوار کمپارد و خانواده
سن: 81
منشاء ثروت: غیرموروثی
شرکت: آیکیا
دارایی خالص: 0/31میلیارد دلار
ملیت: سوئدی
محل اقامت: سوییس و روسیه
صنعت: خرده فروشی
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 4 فرزند
میزان تحصیلات: -
رتبه: هشت
نام: کی‌پی سینگ
سن: 76
منشاء ثروت: موروثی و افزایش آن
شرکت: املاک و مستغلات
دارایی خالص: 0/30میلیارد دلار
ملیت: هندوستان
محل اقامت: دهلی، هندوستان و استرالیا
صنعت: املاک و مستغلات
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 3فرزند
میزان تحصیلات: -
رتبه: نه
نام: اولگ دریپاسکا
سن: 40
منشا ثروت: غیرموروثی
شرکت: آلومینیوم روسیه
دارایی خالص: 0/28 میلیارد دلار
ملیت: روس
محل اقامت: مسکو، روسیه
صنعت: گوناگون
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 2 فرزند
میزان تحصیلات: -
رتبه: ده
نام: کارل آلبرشت
سن: 88
منشا ثروت: غیرموروثی
شرکت: آلدی
دارایی خالص: 0/27 میلیارد دلار
ملیت: آلمان
محل اقامت: آلمان و روسیه
صنعت: خرده‌فروشی
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 2 فرزند
میزان تحصیلات: -
رتبه: یازده
نام: لی‌کاشینگ
سن: 79
منشا ثروت: غیرموروثی
شرکت: گوناگون
دارایی خالص: 5/26 میلیارد دلار
ملیت: هنگ‌کنگی
محل اقامت: هنگ‌کنگ و استرالیا
صنعت: گوناگون
وضعیت تاهل: همسر فوت شده، دارای 2 فرزند
میزان تحصیلات: ترک تحصیل از دبیرستان
رتبه: دوازده
نام: شلدون اندلسن
سن: 74
منشا ثروت: غیرموروثی
شرکت: هتل‌ و کازینو
دارایی خالص: 0/26 میلیارد دلار
ملیت: آمریکایی
محل اقامت: لاس‌‌و‌گاس ایالات‌متحده
صنعت: تفریحات و سرگرمی
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 5 فرزند
میزان تحصیلات: ترک تحصیل از دانشگاه نیویورک

دنیای اقتصاد۲۰/۱۲

درختانی که قطع می‌شوند، زیبا نیستند!

فضای سبز در شهرها به عنوان ریه‌های تنفسی شهرنشینان به شمار می‌آید و به همین دلیل نبود و کمبود آن به معنی به خطر افتادن سلامت و تندرستی در شهروندان است. وجود فضای سبز و بخصوص درختان در شهرها از خیلی جهات بر روی شهرنشینان و زندگی آنان اثر مثبت دارد. فضای سبز نه تنها محیط زیست شهرها را زیبا و دلنشین تر میکند بلکه اثرات مفیدی نیز از نظر بهداشتی و روانی بر انسان دارد. از دیدگاه شهرسازی نیز فضای سبز شهری در برگیرنده بخشی از سیمای شهر است که از انواع پوشش گیاهی تشکیل یافته و به عنوان یک عامل زنده و حیاتی در کنار کالبد بی جان شهر است.

متاسفانه با خبر شدیم در آغاز دور جدید قطع درختان در کلان شهر اهواز، بیش از هشت درخت قدیمی در حاشیه استادیوم تختی اهواز قطع شده است. درختان قطع شده که از گونه‌های نخل زینتی و کنار بودند در مقابل ورزشگاه تختی اهواز قطع شدند. با توجه به شواهد، قطع این هشت درخت تنها به دلیل زیبا سازی میدان مجاور استادیوم تختی اهواز صورت گرفته است.

علت قطع درختان را در کلانشهر اهواز را از مسئول سازمانی جویا شدیم که بر اساس قانون مسئول نگهبانی و نگهداری از فضاهای سبز سطح شهر اهواز است. مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: شهرداری منطقه چهار به تازگی هشت درخت را در حوالی استادیوم تختی قطع کرده است.

عیسی زارع‌محمدی ضمن تایید قطع درختان توسط شهرداری منطقه چهار اهواز گفت: در قبال قطع درختان قدیمی، کاشت درختان جدید را به عنوان جایگزین در دستور کار داریم.

وی همچنین در مورد قطع درختان در منطقه خیابان سی‌متری اهواز نیز افزود: سال گذشته حدود 12 درخت در منطقه خیابان سی متری که از مرکزی‌ترین خیابانهای شهر اهواز است قطع شد. بجای درختان قطع شده که عمدتا نخل بودند، درختان جدیدی که به غیر از زیبایی با رشد طولی سایه نیز دارند، کاشته شد.

 درختانی که قطع می‌شوند، زیبا نیستند!

وی با اشاره به زیبا نبودن درختان قطع شده گفت: بیشتر درختانی که قطع شده است نخل زینتی بوده که زیبایی چندانی ندارند. بجای درختانی که قطع می‌شود درختان زیباتر کاشته می‌شود. همچنین این درختان با یک طوفان شدید می‌شکنند و مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود می‌آورند.

 بررسی موضوع قطع درختان در کمیسیون ماده 14 در حالی صورت می‌گیرد که در مواردی که شهرداری عامل قطع درختان بوده است نیز دستگاه همکار جریمه می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت قطع درخت در اهواز این موضوع در کمیسیون ماده 14 مطرح و در آنجا دستگاه قطع کننده درخت،‌ به پرداخت جریمه محکوم می‌شود.

‌زارع محمدی گفت: برای توسعه جاده ساحلی نیز راهی جز وارد شدن به محدوده پارک و گذر جاده از پارک را نداشته‌ایم.

 تخریب و تجاوز به حریم درختان و پارک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به نظر کارشناسان، اهواز از نظر سرانه فضای سبز بسیار عقب‌تر از استانداردها است.

زارع محمدی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: هم اینک سرانه فضای سبز شهر اهواز حدود 13 متر است. این موضوع در حالی است که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت عادی فضای سبز مورد نیاز برای یک شهر صنعتی باقی مانده است.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردها، شهرهای عادی باید حدود 15 متر و شهرهای صنعتی حدود 25 متر فضای سبز به ازای هر یک نفر شهروند در اختیار داشته باشند.

 اگر شهر اهواز را که یکی از قطب‌های صنعتی کشور است به عنوان یک شهر صنعتی شمار آوریم. تا رسیدن به فضای سبز یک شهر صنعتی حدود 12 متر فضای سبز کمبود وجود دارد. متاسفانه با وجود این میزان کمبود، قطعی مکرر درختان در شهر اهواز مشاهده می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضاهای سبز شهرداری اهواز با انتقاد از شرکت توزیع برق در مورد قطع خود سرانه برخی درختان در اهواز خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم تاکیدات فراوان در خصوص هماهنگی با شهرداری اهواز با حرس درختان این شرکت در مواردی به صورت خود سرانه دست به حرس درختان می‌زنند.

وی گفت: در مواردی شرکت توزیع برق اهواز، اقدام به قطع درختان در اهواز کرد که با این موارد و طرح آن در کمیسیون ماده 14 سازمان فضاهای سبز و پارکهای شهرداری اهواز، از ابتدای سال تا کنون جریمه یک میلیارد و 200 میلیون ریالی برای این شرکت معین شده است. رای این کمیسیون نیز غیر قابل تجدید نظر است و شرکت توزیع برق موظف به پرداخت این جریمه به شهرداری اهواز خواهد بود.

 شبکه برق عامل قطع درختان کلانشهر اهواز

عیسی زارع محمدی با اشاره به گذر شبکه‌های برق بدون روکش در بسیاری از مناطق شهر اهواز از روی درختان و فضای سبزشهری گفت: متاسفانه وجود این گونه شبکه‌هادر کلان شهر اهواز، همواره عامل دیگری برای قطع برخی درختان در شهر اهواز بوده است. برای حل مشکل تداخل شاخه و برگ درختان با شبکه‌های برق می‌توان به پوشاندن روکش بر روی سیم‌های برق و احداث شبکه‌های برق زیرزمینی دست زد. این موضوع در حالی است که هم اینک در بسیاری از شهرها از شبکه‌های برق زیر زمینی استفاده می‌شود.

قطع درختان قدیمی در مناطق بسته مسکونی

وی در مورد قطع تعداد زیادی درخت کهنسال در منطقه مسکونی کوی استادان دانشگاه در اهواز تصریح کرد: مسئولیت نگهبانی از درختان در سایت‌های بسته مسکونی که در شهر اهواز احداث شده است بر عهده شهرداری اهواز نیست. اما در حدود دو یا سه ماه پیش گزارشی در این خصوص به ما گزارشاتی داده شد. البته در چنین مواردی ما نیز در مقابل قطع درختان موضع خواهیم گرفت و محکم می‌ایستیم.

اما با وجود این فاصله بزرگ میان سرانه استاندارد فضای سبز در اهواز و وضعیت کنونی آن قطعی درختان تا چه زمان ادامه خواهد یافت. آیا جریمه تعیین شده برای قطع یک درخت می‌تواند پاسخگوی گرفتن جان یک درخت باشد.

صرف نظر از این که علت این کار چه بوده و تا چه حد موجّه است، از بین رفتن طبیعت بسیار ناراحت کننده است. این که تخریب محیط زیست و گونه‌های طبیعی به حیات انسان و سایر موجودات روی زمین صدمه می‌زند، مسئله ای است که از همه لحاظ به اثبات رسیده است، حال باید بپرسیم چه چیزی باعث می‌شود که با وجود این همه هشدارها و آمارها باز هم در کلان شهر اهواز به محیط زیست آسیب وارد شود. مسأله اینجاست که مسئولان خوزستان باید احساس مسؤولیت بیشتری در قبال فضای سبز و درختان شهر اهواز داشته باشند، تا در هر تصمیم گیری راه درست را انتخاب کنند، نه کوتاهترین راه.

قطع درختان در اهواز سالهاست در حال تکرار است. امیدواریم دیگر شاهد این وقایع در شهر اهواز که بشدت نیازمند درختان است نباشیم.

تهیه و تنظیم از خبرنگار ایسنا: پیمان بهرام رفیعی

خود کشی دانشجویی!

چند روز قبل نشریه ای دانشجویی به دستم رسید. مطالب جالبی را شامل می شد که بد نیست به گوشه ای از آنها اشاره شود:

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای دولتی سالانه۴۲۰۰دانشجوی ایرانی دست به خود کشی می زنند! و خود کشی دومین عامل مرگ و میر در میان دانشجویان ایران است.بنا بر گفته رئیس حراست کل وزارت علوم از هر ۲۸ مورد خودکشی دانشجویی در ایران ۷ مورد مربوط به پسران و۲۱ مورد مربوط به دختران است!

من خودم با دانشجویانی برخورد داشته ام که دست کم یک بار به خود کشی فکر کرده اند....کسانی که فلسفه زندگی در جامعه را پوچ می دانند.....

نظر شما چیست؟

مدل سازی 3 بعدی صنعتی

با افزایش تقاضا، نیاز کشورها به ماشین آلات جدید مطابق فناوری های روز دنیا که بتواند سرعت کار و کیفیت کالاهای عرضه شده را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد نیز افزایش خواهد یافت . در این میان ، کشورهای صنعتی بااختصاص بودجه های بالا به این هدف دست خواهند یافت . علاوه بر این ، چنین کشورهایی با فروش ماشین آلات خود به کشورهای دیگر آنها را از میدان رقابت خارج و به خود وابسته می کنند.دستگاه های تولید انواع قالب ؛ قطعه ، اسکن و اندازه گیری دقیق و دستگاه برش از جمله این ماشین آلات هستند که کشور ما برای تامین این دستگاه ها به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی وابسته است . با توجه به نیاز کشور در زمینه تامین نیازمندی های بخش صنعتی محققان جوان کشورمان موفق به اجرای طرحی شده اند که می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازها در بخش صنعتی باشد و نقش مهمی در کاهش وابستگی ها به کشورهای صنعتی داشته باشد.

هدف از طراحی و ساخت دستگاه اسکنر 3بعدی ، انجام تحقیقاتی درباره انواع کنترلرها و ماشین آلات صنایع ابزار دقیق و همچنین سهولت انجام فرآیند ماشینکاری با حداکثر سرعت و کیفیت است . این دستگاه به یک حسگر فاصله یاب لیزری بسیار دقیق مجهز است که به نرم افزار ماشین این امکان را می دهد تا از اسکن سطوح انواع قطعه و قالب های صنعتی به ابری از نقاط برسد و از اتصال نقاط متراکم به یک مدل حجم دار و 3بعدی دست یابد. بر این اساس ، مهندسان و طراحان صنعتی می توانند مدل 3بعدی قطعه اسکن شده را در انواع نرم افزارها، اصلاح یا به طور مستقیم به دستورات ماشینکاری تبدیل کنند و فرآیند مهندسی معکوس یا به عبارتی کپی گرفتن از قطعه یا قالب را بسادگی انجام دهند. بنابراین می توان گفت طراحی و ساخت اسکنر 3بعدی روشی عملی برای تشخیص برخوردهای احتمالی و مخرب بین ابزار و قطعه کار است .

مرکزیاب هوشمند

به گفته حسین زیبادل ، مجری این طرح که به رتبه دوم پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر نهمین جشنواره جوان خوارزمی انتخاب شد، وزن این ماشین حدود 190کیلوگرم و مرکب از قطعات آلومینیومی و آهنی است و با توجه به این که محاسبه اصولی انبساطی و انقباضی در طراحی ماشین رعایت شده است ، دقت دستگاه تحت تاثیر شرایط دمایی قرار نمی گیرد. علاوه بر این ، در این گونه ماشین آلات رفع تنش در حین کار با دستگاه بسیار مهم است که با طراحی و ساخت استاندارد سازه ها و قراردادن لرزه گیرهای مناسب در دستگاه ، تنش در این اسکنر 3بعدی به حداقل رسیده است . تمامی اشکال هندسی و مرکب را می توان از اتصال خطوط به یکدیگر ساخت و حتی اشکال هندسی مانند کره و هرم نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. اما هر چه پیوستگی خطوط بیشتر باشد، شکل موردنظر نیز صاف تر و دقیق تر خواهد بود. در این سیستم ، یافتن نقطه شروع کار روی قطعه آماده تراش به صورت کاملا هوشمند و خودکار انجام می شود. این فرآیند به گونه ای طراحی شده است که به دستگاه این قابلیت را می دهد تا به صورت خودکار قطعه آماده تراش را در هر نقطه ای از میز کار پیدا کند و بدون نیاز به تنظیمات کاربر به محل شروع کار یا همان منطقه صفر رود و آماده تراش شود. فرآیند انجام کار به این صورت است که یک بار سطح میز با یک حسگر فاصله یاب لیزری بسیار دقیق اسکن می شود و قسمت هایی که فاصله آن از حداکثر ارتفاع گیره بیشتر شود، به عنوان محدوده کار در نظر گرفته می شود. در صنعت ماشینکاری ، تنظیم موقعیت اولیه ابزار روی یک قطعه کار، از مشکل ترین و وقتگیرترین قسمت های ماشینکاری به شمار می آید؛ اما این روش بسادگی این مشکل را از میان برمی دارد و در نتیجه سبب افزایش و بهبود عملکرد ماشین می شود. این روش برای نخستین بار در مختصات یابی استفاده شده است و به همین علت در سازمان ثبت اختراعات کشور به ثبت رسانده شده است.

شبیه سازی 3 بعدی

به گفته محمد کفش دوزی ، از دیگر محققان این طرح ، یکی از مهم ترین توانایی های ماشین طراحی شده ویژگی های قطعات اسکن شده در این ماشین است . این دستگاه توانایی اسکن سه بعدی قطعات را نیز دارد. یعنی وقتی قطعه موردنظر روی میز کار ماشین قرار می گیرد، ماشین به صورت خودکار سطح قطعه را اسکن می کند و مدلی از قطعه اسکن شده را به صورت سه بعدی در نمایشگر رایانه نمایش می دهد. همچنین می توان این مدل سه بعدی را برای مراحل مختلف ماشین کاری آماده ساخت . این روش اسکن نخستین بار از سوی سازمان فضایی امریکا برای اسکن سطح کرات و اجرام آسمانی مورد استفاده قرار گرفت ، به گونه ای که کوه ها و دره ها را به صورت سه بعدی در رایانه شبیه سازی می کند و اسکن قطعات در دستگاه طراحی شده نیز براساس همین روش انجام می شود.

بنابراین ، امکان نمایش کلیه حرکات ماشین ، محورها و حتی ابزار روی کار و نحوه براده برداری با تمام جزییات به صورت شبیه سازی شده در محیط سه بعدی نرم افزار وجود دارد. در نتیجه می توان به صورت کاملا همزمان عملیات ماشینکاری ، حرکت محورهای ماشین و مسیر ماشینکاری راهم روی ماشین و هم به صورت شبیه سازی شده روی مونیتور مشاهده کرد. استفاده از یک ماشین تراش مجازی در نرم افزار این دستگاه ، این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا بدون نیاز به دستگاه های گران قیمت بتوان برنامه نویسی و ماشینکاری نوین را در منزل و رایانه شخصی تجربه کرده و روش خروجی گرفتن از قطعات طراحی شده را بیاموزند. در این نرم افزار، حرکت محورها و برخورد ابزار با قطعه بسته شده به گیره کاملا با حقیقت مطابقت دارد و می تواند یک بسته آموزشی جامع به شمار آید.

اجرای دستورات صوتی

به گفته این دو محقق جوان ، نرم افزار این ماشین از یک محیط کاملا 3بعدی برخوردار است و کنترل تمام قسمت های ماشین با نرم افزار در اختیار کاربر خواهد بود. علاوه براین ، دستگاه مجهز به سیستم زمان پذیری صوتی است که کنترل فرآیند کار از طریق دستورات صوتی کاربر را نیز ممکن می کند. علاوه بر این ، سرعت پیش روی نیز متناسب با جنس قطعه کار آماده تراش محاسبه می شود که از دیگر ویژگی های بخش نرم افزاری در نظر گرفته شده برای سیستم طراحی شده است و انجام کار را بمراتب ساده تر، سریع تر و مطمئن تر کرده است . در بخش کپی برداری از قطعه ، به صورت نقطه ای و از طریق تابش امواج لیزری ، نور به قطعه مورد نظر تابانده و بازتاب آن به لیزر در هر نقطه از قطعه محاسبه می شود، با کنار هم قرار دادن این فواصل ، مدل 3بعدی تهیه و با انتقال آن به دستگاه ، قالب مورد نظر ساخته می شود. این طرح سرعت قالب سازی را تا چند برابر افزایش می دهد. با توجه به وقتگیر بودن طراحی قطعه در صنعت ، اجرای این طرح تحقیقاتی می تواند بسیاری از محدودیت هایی را که در گذشته در این زمینه وجود داشته است ، از میان بردارد. اگر لازم باشد در مدت یک هفته قالب یک قطعه را بسازیم ، این کار تنها از طریق مهندسی معکوس انجام خواهد شد و با انجام طراحی این زمان بمراتب افزایش خواهد یافت . قطعه و قالب سازی مهم ترین بستر صنعت یک کشور هستند. قطعه سازی فقط با ساخت قطعات خودرو ختم نمی شود. متاسفانه صنعت ایران در این زمینه خیلی ضعیف است . حتی ما گوشی تلفن همراه تولید نمی کنیم . البته نه به خاطر این که توانایی آن را نداریم ، بلکه به این دلیل که تاکنون به این بخش از صنعت زیاد بها داده نشده است.

مهندسی معکوس

از قابلیت اسکن قطعات با لیزر فاصله یاب به عنوان مهندسی معکوس صحبت می شود. که این امکان را برای نرم افزار ماشین فراهم می کند تا از اتصال نقاط به هم پیوسته اسکن شده ، ابری از نقاط را تشکیل می دهد که در حقیقت همان مدل اسکن شده قطعه مورد نظر خواهد بود. پس از تبدیل این مجموعه تراکم نقاط به سطح می توان آن را با فرمت استاندارد برای انواع نرم افزارها مانند تری ری استودیو و اتوکد خروجی گرفت . سپس می توان مجددا مدل اسکن شده را اصلاح یا آن را مستقیم به دستورات ماشینکاری تبدیل کرد و به این ترتیب از قطعه یک کپی تهیه کرد.

دقت اسکن و میزان تراکم نقاط و صافی سطح از طریق نرم افزار قابل تنظیم است.

جام جم۱۲/۱۲

چین درحال تبدیل شدن به ابرقدرتی تمام عیار

ظهور چین در قامت ابرقدرتی تمام عیار کابوس ایالات متحده و متحدان اروپایی اش است که گمان می رود عاقبت در قرن جاری شکل واقعیت به خود بگیرد. اگرچه چین هنوز تا رسیدن به جایگاه قدرتی با دامنه تاثیرگذاری جهانی فاصله دارد لیکن رشد اقتصادی خیره کننده این کشور و دیپلماسی فعالی که در پیش گرفته همین حالا نیز به موتور محرکه فرآیند تغییر در شرق آسیا تبدیل شده در حالی که گمان می رود دهه های آتی شاهد افزایش قدرت نفوذ چین باشد.

با وجود آن که تبدیل چین به قدرتی جهانی در سال های آینده اصلی پذیرفته شده است اما این که چین قدرتمند چه تاثیری بر تحولات بین المللی خواهد گذاشت ، سوالی است که هنوز پاسخی برای آن پیدا نشده است . آیا چین نظام بین المللی کنونی را مضمحل خواهد کرد یا به بخشی از آن تبدیل خواهد شد؟ و این که امریکا همگام با قدرت گرفتن چین قادر به حفظ جایگاه بین المللی خود خواهد بود؟

برخی ناظران بر این باور هستند که عمر امریکا به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و نظم جهانی غرب محور جای خود را به ساختار جدیدی می دهد که شرق در کانون آن قرار خواهد داشت . نیل فرگوسن مورخ در یکی از نوشتارهای خود منازعات خونبار قرن بیستم را گواه افول غرب و متمایل شدن نظام جهانی به سوی شرق توصیف کرده بود.

جام جم انلاین۱۲/۱۲

با تداوم روند افزایش قدرت چین همگام با قرار گرفتن ایالات متحده در سراشیبی ، روند تحولات در دو بعد ادامه خواهد یافت . چین سعی خواهد کرد از قدرت در حال فزونی خود برای تغییر دادن قواعد و ساختار سیستم بین المللی در جهت منافع خود استفاده کند در حالی که بازیگران با سابقه این سیستم و به ویژه ایالات متحده در مقابل این تلاش مقاومت کرده و چین را به منزله تهدید امنیتی تلقی خواهند کرد. در این صورت منازعه بین چین در حال قدرت گرفتن و امریکای در حال افول بر سر به دست گرفتن رهبری جامعه بین المللی درخواهد گرفت.

با این حال این روند غیرقابل اجتناب نیست . ظهور چین ابرقدرت الزاما به معنای انتقال قدرت هژمونیک از ایالات متحده به این کشور نیست . روند انتقال قدرت از ایالات متحده به چین می تواند کاملا متفاوت از حوادث مشابه در گذشته باشد چرا که چین با نظامی بین المللی روبه روست که به شکلی بنیادین با فرآیندهای جهانی پیشین که قدرت های در حال ظهور قبل در بستر آنها ظهور یافتند، متفاوت است.

چین فقط ایالات متحده را در برابر خود ندارد بلکه نظامی جهانی که غرب منسجم و نهادهای سیاسی پیچیده اش در کانون آن قرار دارند در برابر ظهور این کشور صف آرایی کرده اند. در همین ضمن انقلاب اتمی و در دسترس قرار گرفتن فناوری هسته ای موجب شده امکان بروز جنگ اتمی قدرت های بزرگ به حداقل برسد و در عین حال ابزاری که قدرت های در حال ظهور از آن برای تلنگر زدن به ساختار بین المللی که از سوی قدرت های در حال افول صیانت می شود، استفاده می کردند دیگر ارزش و اعتبار گذشته را نداشته باشد. اگرچه امروز واژگون کردن نظام جهانی کنونی دشوار است ولی در نقطه مقابل پیوستن به آن به غایت ساده است . این نظام پایدار و گسترده ثمره برنامه ریزی ایالات متحده با نگاه به آینده است . امریکا پس از جنگ دوم جهانی تنها به دنبال کسب قدرت مطلقه در جهان نبود بلکه با ایجاد نهادهای بین المللی که نه تنها همه کشورها را به مشارکت فرا می خواندند که دموکراسی های غربی و جوامع مبتنی بر بازار آزاد را به یکدیگر نزدیک می کردند، ساختار درهم تنیده ای ایجاد کرد. امریکا در مواجهه با قدرت درحال فزونی چین با اتکا به همین ساختار درصدد حفظ نظام جهانی و شکل دادن به دنیای آینده به گونه ای برخورد خواهد کرد که چین در قالب آن انتخاب های حیاتی خود را انجام دهد.

امریکا برای حفظ جایگاه خود باید نهادهای بین المللی و قواعد حاکم بر نظام جهانی که تحکیم کننده این نظام هستند را تقویت کند. این فرآیند تضمین کننده تسهیل روند همکاری با جامعه بین المللی و دشوار کردن شورش و تمرد در برابر این نظام خواهد بود.

این استراتژی باید حول محور شعار «راه شرق از غرب می گذرد» شکل بگیرد. این استراتژی باید ریشه های نظام جهانی پایه گذاری شده توسط غربی ها را تا حد ممکن عمیق تر کند و با ایجاد انگیزه های لازم ، چین را به سوی یکپارچگی بیشتر با غرب به جای فراهم آوردن بستر عصیان این کشور و افزایش شانس بقای سیستم پس از افول قدرت امریکا سوق دهد.

پایان عصر تک قطبی جهان و یکه تازی امریکا واقعیتی انکارناپذیر است . اگر منازعه سرنوشت ساز بر سر آینده جهان طی قرن جاری بین چین و امریکا باشد، چین در موقعیتی ممتاز خواهد بود اما اگر این منازعه بین چین در یک سو و نظام غربی در دیگر سو باشد، غرب به عنوان طرف پیروز از میدان خارج خواهد شد.

دغدغه های دو راه گذار

چین در جاده تبدیل به قدرت جهانی با حداکثر سرعت در حال حرکت است . حجم اقتصاد این کشور پس از اجرای برنامه اصلاحات بازار در دهه 1970میلادی 4برابر شده و پیش بینی می شود طی یک دهه آینده رشدی یکصد درصدی داشته باشد.

این کشور به یکی از مراکز تولیدی اصلی جهان تبدیل شده و تقریبا یک سوم کل آهن ، فولاد و ذغال سنگ جهان را مصرف می کند. ذخایر ارزی چین به سطحی قابل توجه رسیده و در پایان سال 2006میلادی به هزار میلیارد دلار بالغ شد. بودجه نظامی چین سالانه 18درصد افزایش می یابد و دامنه نفوذ سیاست خارجی این کشور با درنوردیدن آسیا به آفریقا و امریکای لاتین نیز رسیده است.

اگر در گذشته اتحاد جماهیر شوروی تنها به عنوان رقیب نظامی ایالات متحده مطرح بود چین امروز می رود تا در هیبت رقیب اقتصادی و نظامی امریکا ظاهر شده و تحولی عمیق در نحوه توزیع قدرت جهانی فراهم آورد. جابه جایی قدرت در زمره مشکلات همیشگی در روابط بین الملل است که برخی چهره های آکادمیک چون رابرت گیلین و پل کندی این فرآیند را با ظهور قدرت های تازه و تلاش آنها برای تغییر نظام بین الملل تعریف می کنند. کشورهای قدرتمند با اتکا به توانمندی های خود در صدد بازتعریف قوانین و اصلاح ساختار نهادهای بین المللی در جهت اهداف خود برمی آیند اما هیچ نظامی دوام ابدی ندارد.

تغییرات درازمدت در نحوه تقسیم قدرت موجب پاگرفتن قدرت های تازه می شود که با منازعات جدید درصدد اصلاح نظام بین المللی برمی آیند. قدرت های نوظهور خواستار ترجمان قدرت خود در راستای کسب نفوذ بیشتر در نظام جهانی هستند. در نقطه مقابل قدرت های در حال افول نگران از دست دادن کنترل شان بوده و دغدغه تبعات امنیتی تضعیف جایگاه شان را دارند. وقتی قدرت های بزرگ در موازنه به سر می برند هیچ یک از طرف ها رغبتی به تلاش برای تغییر شرایط موجود نشان نمی دهد اما وقتی قدرت کشوری منازعه طلب افزایش می یابد و توان قدرت های پیشرو رو به افول می گذارد رقابتی استراتژیک و به تبع آن منازعه ای که ممکن است به جنگ ختم شود، سربر می آورد.

مخاطرات انتقال قدرت در آلمان اواخر سده نوزدهم میلادی به خوبی به تصویر کشیده شد. در سال 1870میلادی انگلیس برتری اقتصادی سه بر یک در مقابل آلمان و همچنین برتری قابل توجه نظامی در مقابل این کشور داشت . هنوز سال 1903به پایان نرسیده بود که آلمان ها در هر دو حوزه اقتصادی و نظامی از انگلیسی ها پیش افتاده بودند. با افزایش اتحاد ملی آلمان ها میزان رضایت مندی آنان و مطالبات شان هم تغییر کرد که این مساله به تبع خود آلمانی قدرتمند را ساخت که تهدیدی برای قدرت های بزرگ اروپا بود. از همین جا بود که رقابت این شروع شد. با شکل گیری ائتلاف های استراتژیک بعد از آن بود که فرانسه ، روسیه و انگلیس به عنوان دشمنان سابق در کنار هم قرار گرفتند تا به مصاف قدرت نوظهور آلمان بروند. نتیجه در گرفتن آتش جنگ اول جهانی بود.

به اعتقاد تحلیلگران روند تحولات جاری بین ایالات متحده و چین از همین الگو پیروی می کند اگرچه روند انتقل قدرت همیشه عامل بروز جنگ و بحران نیست . در دهه های آغازین سده گذشته انگلیس جایگاه برتر خود در عرصه بین المللی را به امریکا واگذار کرد بی آن که منازعه ای بین دو کشور شکل بگیرد یا به روابط دو طرف خدشه وارد آید. از اواخر دهه 1940میلادی تا اوایل دهه 1990اقتصاد ژاپن با رشدی سریع از 5درصد تولید ناخالص داخلی امریکا به 60درصد تولید ناخالص این کشور رسید اما هیچگاه به تهدیدی برای نظام جهانی تبدیل نشد

مهم‌تر از خرگوش‌دره و آن 3 جزیره

همشهری انلاین۱۵/۱۲

گفت بر آتش تو نشستیم و دود شوق برآمد، تو ساعتی ننشستی که آتشی بنشانی

امروز تنها روز درختکاری در همه سال است. تنها روز از این جهت که دیده نشده و شنیده نشده که در روز دیگری این‌قدر از درخت صحبت شود. اما شگفت است که آنچه در این تنها روز انجام می‌شود نیز هرگز از یک نمایش فرمایشی فراتر نرفته است.

این همه هیاهو و تبلیغ و شعار نتوانسته حتی گروهی اندک از مردمان را برانگیزد برای اقدامی داوطلبانه و خودجوش برای درختکاری. پولی است که باید هزینه شود، نهال‌هایی هستند که شتابناک این‌سو و آن‌سو بر زمین نشانده می‌شوند، نهال‌هایی که تجربه سالیان قبل نشان داده خیلی فرق است مابین انگیزه کاشتن و قصد نگهداشتن و آب دادنشان.

آنچنان‌که اگر یک به 10 آنچه در همه این سالیان در این روز نهال بر زمین نشانده‌اند سبز شده بود و برگ و باری می‌یافت... اکنون ایران چه گلستانی بود! و شگفت است که زادآوری ذاتی و طبیعی را از زمین بازمی‌ستانند آنگاه به‌زور بر آن نهال می‌نشانند.

برگردیم به تاریخ.کجاست اکنون جنگل‌های انبوه ری و ورامین که حتی سیاحانی که 300 سال پیش به این خطه آمده بودند از آن روایت می‌کنند؟ کجایند درختزاران انبوه زاگرس؟

کجاست آن جنگل‌هایی که به گفته ناصرخسرو از شعاع هفت‌فرسخی (42کیلومتری) کرمان را دربر گرفته بود؟ چرا هنوز ایران در شمار 5 کشور نخست رودررو با پدیده مرگبار فرسایش خاک قرار دارد؟

فرسایش خاک... که رمق را از ایران بازمی‌ستاند و به‌تدریج آن‌را از حیات تهی می‌کند. آنقدر خاک ایران که هر سال از دست می‌رود. می‌دانید چه حجمی و چه‌قدری دارد؟

براساس یکی از برآوردهای انجام شده، این مقدار دقیقا برابر است با مجموع حجم 3 جزیره ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی (براساس گزارش ارائه شده از سوی مؤسسه توسعه پایدار مناطق طبیعی) یعنی اگر این خاکی را که به‌دلیل از دست رفتن حفاظ طبیعی سالانه شسته شده و با هرز آب‌ها و بادها از دسترس طبیعت خارج می‌شود جمع کرده و فشرده کنیم حجمی معادل 3 جزیره پیش گفته به‌دست می‌آید.

خاکی که سرچشمه حیات است و تشکیل هر سانتی‌متر از آن در شرایط اقلیمی ایران نیازمند دست‌کم هزار سال زمان است.

ما البته در برابر ادعاهای فزون‌طلبانه آن همسایه جنوبی درباره جزایر فوق‌الذکر رگ گردن سفت می‌کنیم، تا آخر تاریخ هم اگر آن ادعاها ادامه داشته باشد همچنان باید رگ گردن سفت کنیم و چنین نیز خواهیم کرد، اما فراموش می‌کنیم که این خاکی که به‌واسطه فرسایش همه‌ساله از دست می‌رود اگر نه بسیار بیشتر، اما دست‌کم اینکه همان‌قدر مهم است.

طرفه است که متوجه نیستیم هر سال معادل آن 3 جزیره را از بخش مرغوب‌تر و حیاتی‌تر و مهم‌تر کشور  داریم از دست می‌دهیم.

ظاهرا شماری از طرفداران محیط‌زیست معترض شده‌اند به قطع شماری درخت دست‌کاشت در خرگوش‌دره. شوری که آن اعتراض را برانگیخته البته قابل ستایش است... اما، شگفت است که از این شورها برای جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی و چند صد هزارساله زاگرس برانگیخته نمی‌شود.

شگفت است که کسی شمار نهال‌های کاشته شده در روزهای درختکاری این همه سال را نمی‌شمارد و در شگفت نمی‌شود که چرا این همه درختکاری کف‌دستی از کشور را سبز نکرده است

سد بادی پرنده شکل در روسیه


 

گروه مسکن- شرکت عمرانی و معماری Associate Chetwood طــــرح ساخت یکی از عجیب‌ترین سدهای بادی دنیا را برای روسیه به این کشور ارائه کرده‌است.


این سد بادی که 5/2‌میلیون پوند هزینه ساخت دارد در گذرگاهی میان دو کوه و بر روی رود لاگودا در شمال غربی روسیه ساخته خواهد شد.
این سد با سازه‌های سدهای معمولی دنیا متفاوت است و از یک بادبان سه گوش شبیه فنجان تشکیل شده است که انرژی تجدیدپذیر باد را از طریق توربین متصل به این بادبان به انرژی برق تبدیل می‌کند. این بادبان سه گوش، ابزار مناسبی برای هدایت باد به سمت توربین است.
این سد اولین نمونه از نوع سدهای بادی با این ویژگی منحصر به فرد است. طراحان این پروژه می‌گویند، شکل بادبان را به صورت یک مجسمه طراحی کرده‌اند.
این بادبان شبیه پرنده‌ای است که باد را شکار می‌کند و در آغوش می‌گیرد و نمی‌گذارد که باد از مسیر خود عبور کند. این سد بادی 25 متر طول خواهد داشت و سال آینده تکمیل خواهد شد.
در صورت موفقیت این طرح، نمونه‌های دیگری از آن در نقاط مختلف روسیه ساخته خواهد شد

دنیای اقتصاد۱۹/۸

عصر جاسوسی فضایی‌

چین برای رقابت با امریکا در عرصه فناوری فضایی آماده می‌شود
 
جام جم آنلاین: چین و ایالات ‌متحده اعلام کرده‌اند مترصد بازگرداندن انسان به ماه تا سال 2020 میلادی هستند. اگر چه بیش از یک دهه تا سال 2020 میلادی باقی‌مانده اما دو کشور درگیر مسابقه فضایی جدیدی شده‌اند که به نظر می‌رسد از وجوه زیادی مشابه رقابت‌های واشنگتن و مسکو در دوران جنگ سرد و زمانی است که فضا عرصه منازعه اتحاد جماهیر شوروی و امریکا برای کسب برتری ژئوپولتیکی بود.

دوشنبه هفته ‌گذشته بود که وزارت دادگستری امریکا از صدور دادخواستی علیه یکی از کارکنان سابق شرکت بوئینگ به دلیل انتقال اطلاعات محرمانه برنامه فضایی امریکا به چینی‌ها خبر داد. براساس حکم صادره علیه دونگ فن‌چانگ، مردی 72 ساله و ساکن کالیفرنیا که تا سپتامبر سال 2006 میلادی کارمند بوئینگ بود وی اسناد محرمانه مربوط به برنامه تولید هواپیماهای نظامی و فناوری‌های جدید پیشرانه‌‌های موشکی به علاوه اطلاعاتی در مورد شاتل‌های فضایی را در اختیار چینی‌ها قرار داده است.

مقامات امریکایی می‌گویند پرونده چانگ بخشی از روند در حال گسترش جاسوسی صنعتی چینی‌ها از ایالات‌متحده است. دین بوید، سخنگوی واحد امنیت ملی وزارت دادگستری امریکا می‌گوید: این چیزی است که ما در همه جبهه‌ها شاهد آن هستیم.

از اکتبر سال 2006 میلادی تاکنون بیش از 10 پرونده جاسوسی که دریافت کننده اطلاعات در آن چینی‌ها بوده‌اند در دادگاه‌های امریکا گشوده شده است. متهمان این پرونده‌ها به جاسوسی صنعتی و انتقال غیرقانونی فناوری نظامی به چینی‌ها متهم هستند.


در پرونده‌ دیگری که هفته گذشته گشوده شد یکی از کارکنان وزارت دفاع در ویرجینیا  به علت فروش اطلاعات محرمانه مربوط به عرضه فناوری‌های نظامی ایالات‌متحده به تایوان به چینی‌ها تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

گستره جاسوسی چانگ به نفع چینی‌ها شگفت‌آور است. چانگ از سال 1979 اطلاعات تجاری را در اختیار شرکت‌های هوا فضا و جاسوسان دولت چین قرار داده است. او در آن زمان به عنوان به عنوان مهندس ارشد در شرکت راک‌ول که در سال 1996 به تملک بوئینگ درآمد مشغول به کار بود. چانگ تا زمان بازنشستگی در ماه مارس سال 2003 میلادی در بوئینگ ماند و پس از آن نیز با عقد قرارداد جدیدی به همکاری با این شرکت تا اواخر سال 2006 میلادی ادامه داد.

در دادخواستی که علیه چانگ تنظیم شده او به انتقال اطلاعات مربوط به بمب افکن‌هایB1 و راکت‌های دلتا که امکان ارسال محموله‌های‌ سنگین به فضا را فراهم می‌آورند و همچنین عرضه نقشه‌های مربوط به سیستم‌های ارتباطی طراحی شده برای شاتل‌های فضایی به چینی‌ها متهم شده است.

گفته می‌شود چینی‌ها فهرستی از اطلاعات موردنیازشان را در اختیار چانگ قرار داده بودند. چانگ می‌گوید او در یک مورد اطلاعات را از طریق یکی از کارکنان کنسولگری چین در سانفرانسیسکو برای چینی‌ها فرستاده بود، درموردی دیگر رابط چینی او پیشنهاد داد اطلاعات را از طریق مردی به نام چی ماک، از شهروندان چینی‌تبار امریکا که او هم به عنوان مهندس در کالیفرنیا کار می‌کرد و سال گذشته به اتهام همکاری با چینی‌ها و عرضه نقشه‌های مربوط به یک سیستم پیشرانه جدید برای شناورهای دریایی به زندان محکوم شد برای پکن ارسال کند.

به اعتقاد بازجویان پرونده چانگ و آنچنان که در پرونده آمده او همکاری گسترده‌ای با چینی‌ها داشته است تا آنجا که در نامه‌ای به یکی از دوستانش در چین نوشته بود از این که هر آنچه در توان داشته برای همکاری با پکن انجام نداده است ابراز ندامت کرده بود.!!!!

برنامه چین برای اعزام فضانورد به ماه که با کد پروژه921 شناخته می‌شود در واقع به غرور ملی چینی‌ها گره خورده که دستیابی به توان انجام اکتشافات فضایی را یکی از شرایط تبدیل کشورشان به ابرقدرتی تمام‌عیار می‌پندارند. آنچنان که دین چنگ، از کارشناسان امور آسیا در مرکز تحلیل‌های دریایی می‌گوید چینی‌ها بودجه کلانی را به تحقیقات فضایی اختصاص داده‌اند.

با بودجه‌ای بالغ بر 2 میلیارد دلار در سال برنامه فضایی چین به سختی قابل مقایسه با برنامه کشورهایی چون ژاپن است. چین اواخر سال جاری میلادی سومین ماموریت فضایی سرنشین‌دار خود را اجرایی می‌کند که مقدمه‌ای برای طرح اعزام سفینه‌ای سرنشین‌دار به ماه در اواخر دهه آتی میلادی است.

در شرایطی که جورج بوش، رئیس‌جمهور ایالات‌‌متحده متعهد به اعزام دوباره فضانوردان امریکایی به ماه تا سال 2020 میلادی شده به نظر می‌رسد آغاز مسابقه فضایی جدیدی غیرقابل اجتناب است.

بی‌شک توان چین در زمینه اکتشافات فضایی فاصله زیادی با ایالات‌متحده دارد. جان جانسون فریزر، رئیس واحد مطالعات امنیت ملی در کالج جنگ نیروی دریایی ارتش امریکا و از کارشناسان پیشرفت‌های فضایی چین می‌گوید: آنچه آنان مترصد انجام آن هستند چیزی فراتر از تکرار تجربه آپولو در دهه 50 میلادی نیست. می‌افزاید: این فرصتی لاک‌پشت‌وار و دیرهنگام است.

با این حال به نظ می‌رسد پای چیزی بیشتر از غرور ملی برای چینی‌ها در میان است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تلاش چین برای دستیابی به فناوری‌های نظامی ایالات‌متحده بیش از آن که برای تقویت برنامه فضایی این کشور باشد هدف ارتقای توانمندی‌های نظامی را دنبال می‌کند.

چین از مدت‌ها قبل نگاه خود به فضا را تغییر داده و به جو زمین به مثابه کارزار جنگ‌های آینده می‌نگرد. در یکی از ارزیابی‌های اخیر پنتاگون از توانمندی‌های نظامی چین آمده بود چینی‌ها سرمایه‌گذاری‌ هنگفتی روی تولید تسلیحات ضدماهواره کرده‌اند. 

ژانویه سال گذشته میلادی بود که چین با هدف قراردادن یکی از ماهواره‌های هواشناسی قدیمی این کشور با موشک نشان داد به‌توان هدف قرار دادن ماهواره‌های در حال گردش به دور زمین دست یافته است.

چین به خوبی به اهمیت این توانمندی‌ واقف است. یکی از افسران ارتش چین در سال 2005 میلادی در کتابی تحت عنوان «جنگ‌های فضایی دو سویه» که توسط دانشکده دفاع ملی چین منتشر شد، نوشته بود تهاجم ناگهانی و غافل کننده به سیستم‌های ماهواره‌ای دشمن عملکرد نهاد‌های دشمن را مختل کرده و تاثیر روانی عمیقی به سیاستگذاری‌هایش می‌گذارد.

چنین تهاجمی به لحاظ تئوریک به چین اجازه می‌دهد به نوعی موازنه با نیروهای امریکایی که به لحاظ تکنولوژیک در سطحی بالاتر قرار داشته و برای تامین اطلاعات خود به ارتباطات ماهواره‌ای اتکا دارند، دست پیدا کند.

چین هنوز دهه‌ها با مبارزه‌جویی با امریکا در فراسوی جو زمین فاصله دارد لیکن مقامات امریکایی نگران هستند که جاسوسی به نفع چین این فاصله زمانی را کاهش داده و پکن را اندکی به اهدافش نزدیکتر کند

جام جم۷/۱۲