کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

تولید انبوه سلول‌های جنینی‌ از یک تار موی انسان‌

با روش جدیدی که محققان مرکز تحقیقات زیستی اسپانیا ارائه کرده‌اند، تولید انبوه سلول‌های جنینی دیگر مشکل پزشکان نخواهد بود. این روش نوین نه‌تنها راه‌حلی ساده و عملی برای تولید سلول‌های جنینی مختص بیمار (و بیماری) فراهم می‌کند که به واسطه کارایی پایین فرآیند تولید مجدد از کار افتاده شده بودند، بلکه بیماران را از شیوه‌های تهاجمی‌جمع‌آوری سلول‌های جنینی از دیگر منابع بدن خلاص می‌کند، چون در این فرآیند فقط به یک موی انسان احتیاج است. در واقع داشتن روشی بسیار موثر و عملی برای تولید سلول‌های جنینی مخصوص بیمار که پس از پیوند به وسیله سیستم ایمنی بدن پس زده نشود، پیشرفت بزرگی در کاربرد بالینی درمان با سلول‌های جنینی برای دانش پزشکی رقم خواهد زد.

کراتینوسیت‌ها فوقانی‌ترین لایه پوست را تشکیل داده و کراتین را تولید می‌کنند که پروتئینی محکم و ماده اولیه متشکله مو، ناخن و پوست است. منشاء کراتینوسیت‌ها در لایه پایینی اپیدرم است و از طریق لایه‌های مختلف اپیدرم بالا آمده و سرانجام می‌ریزند. در حالی که دانشمندان با موفقیت انواع مختلف سلول‌های موش (فیبروبلاست‌ها، سلول‌های کبد و روده‌ای) را بازتولید کرده‌اند، فیبروبلاست‌های پوست تنها نوع سلول انسانی هستند که دانشمندان تا به حال مورد آزمایش قرار داده‌اند.

این سلول‌های رشته‌ای به ایجاد پیکره بافتی شکل بدن کمک می‌کنند و نوعی سلول ابتدایی در لایه‌های عمیق‌تر پوست و مسوول التیام زخم و جراحت و ترشح پروتئین‌های تشکیل‌دهنده کلاژن در بدن هستند. دانشمندان از حامل‌های ویروسی برای جادادن ژن‌هایی برای تنظیم‌کننده‌های اصلی مورد نظرشان به داخل کراتینوسیت‌های کشت شده از پوست استفاده کردند و پس از 10 روز یک کلونی از صدها سلول با تمام مشخصات کلونی نمونه سلول‌های جنینی انسان حاصل شد. محققان پس از این موفقیت درصدد برآمدند تا این سلول‌های مشتق شده از کراتینوسیت را از سلول‌های مشتق شده از فیبروبلاست تمیز دهند تا همگی جزو انواع سلولی بدن انسان شوند. سلول‌هایی از جمله سلول‌های عضله قلب و سلول‌های عصبی تولید کننده دوپامین که تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار می‌گیرند، نیازمند این سلول‌های تمایز یافته جنینی هستند.

به اعتقاد دانشمندان سازگارتر بودن کراتینوسیت‌ها در مقایسه با دیگر انواع سلول برای فرآیند تولید مجدد جای پرسش دارد، ولی یافتن پاسخ آن برای توسعه فناوری بازتولید انبوه سلول‌های جنینی و درمان بیماران با سلول‌های جنینی خودشان کمک بسیار مهمی‌ خواهد بود.

منبع: ScienceDaily

نظرات 1 + ارسال نظر
دنیای ضرب المثل های انگلیسی سه‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:39 ق.ظ http://proverb.blogfa.com

سلام دوست خوب من

من با 4 تا آپ جدید در خدمتتون هستم توجه داشته باشید 4 تا نری فقط اون آخریو بخونیا و بقیه همین طوری بمونن !

منتظر نظرات شما هستم

ایندفعه حال و حوصله دعا کردن شدیدو ندارم ولی امید وارم که اگه نیایید سرعت اینترنتتون 10 برابر کاهش پیدا کنه[گل][قلب]

خیلی حرف زدم منتظم بیایی حتما [گل][قلب]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد