کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

روش‌های جدید ساختمان‌سازی مبتنی بر فن‌آوری‌های نوین

با توجه به برنامه‌ریزی دولت در تبصره 6 بودجه سال 86، تسهیلات ویژه‌ای جهت استفاده از تولید صنعتی ساختمان در نظر گرفته شده و قرار است به کلیه ساخت‌وسازهای منطبق با روش‌های نوین صنعتی و مورد تایید وزارت مسکن، تسهیلات بانکی تعلق گیرد.


استدلال وزارت مسکن برای ارائه تسهیلات مذکور این بوده که به کارگیری روش‌های صنعتی در ساختمان‌سازی باعث افزایش سطح کیفی ساختمان‌ها، افزایش ایمنی، کاهش وزن سازه و به صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش زمان ساخت خواهد انجامید.
به این ترتیب، ساختمان‌هایی که با این روش‌ها احداث می‌شود علاوه بر تسهیلات بانکی موضوع آیین‌نامه اجرایی بند «د» تبصره 6 قانون بودجه امسال تا 50درصد یارانه نرخ سود نیز به آنها اختصاص می‌یابد.
بر همین اساس چندی پیش 5 فن‌آوری جدید از میان تعداد زیادی از طرح‌های ارائه شده به مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی به تایید رسید.
همچنین بنا به گفته دکتر سیدمحمود فاطمی عقدا، رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان 3 ، فن‌آوری جدید دیگر نیز به تایید نهایی این مرکز رسیده است.
وی درباره جزئیات این فن‌آوری‌ها به دنیای‌اقتصاد گفت: فن‌آوری سیستم نمای تخته سیمان روی عایق حرارتی متعلق به کشور ترکیه است و فن‌آوری بسیار مناسبی برای تمامی ساختمان‌ها، اهداف عایق‌کاری و تامین مبحث 19 مقررات ملی ساختمان مبنی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی را تامین می‌کند.
روش اجرای یکپارچه‌ سازه بتن آرمه متشکل از دیوار و سقف دیگر فن‌آوری‌ جدید و مورد تائید مرکز تحقیقات است که تکنولوژی آن منحصر به کشور اسپانیا بوده و با توجه به یکپارچه‌ بودن سیستم سازه‌ای آن، روش مناسبی برای احداث ساختمان‌های میان مرتبه است؛ زیرا به لحاظ فنی و اقتصادی توجیه‌پذیر بوده و کنترل کیفیت آن در محل کارگاه سهل‌تر است همچنین در مقایسه با روش‌های اجرایی فعلی در بحث ساخت‌وساز به لحاظ تسریع در عملیات اجرایی می‌تواند مسائل مربوط به هزینه را حل کند.
عنوان سومین تکنولوژی تایید شده «بتن هوا دار اتوکلاو شده (بتن گازی) است که فن‌آوری‌ آن به کشور آلمان تعلق دارد و به علت وزن کم، عملکرد حرارتی مناسب، افزایش سرعت ساخت، کاهش مصرف مصالح ساختمانی، مقاومت در برابر آتش و آکوستیک مناسب می‌تواند کاربرد وسیعی در صنعت سا‌ختمان‌‌سازی کشور ما داشته باشد.
وی یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، 98 شرکت، متقاضی فن‌آوری‌های جدید بوده‌اند که از این تعداد تاکنون درخواست 8شرکت به تایید نهایی رسیده و 7درخواست نیز به زودی تعیین تکلیف شده‌است و به تایید می‌رسد.
وضعیت مابقی درخواست‌های ارائه شده به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن نیز ظرف یک ماه آینده مشخص می‌شود.
وی اظهار کرد: مرکز تحقیقات نیز به طور مستقل 25 سیستم و زیرسیستم ساختمانی را در دست مطالعه دارد و امیدواریم بررسی و تطبیق آنها به لحاظ سازه‌ای در رعایت ضوابط و مقررات ایرانی تا پایان امسال به پایان برسد

دنیای اقتصاد۳۰/۱۱/۸۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد