درآمد لیگ ژاپن از حامیان مالی 25 برابر ایران

ایسنا- یک پژوهشگر اعلام کرد که 36 مانع در برابر توسعه درآمدزایی حاصل از حامیان مالی در صنعت فوتبال ایران وجود دارد

دکتر علیرضا الهی، دکترای مدیریت ورزش دانشگاه تهران که در زمینه موانع توسعه جذب درآمد حاصل از حامیان مالی در صنعت فوتبال ایران در ششمین همایش تربیت‌بدنی و علوم ورزشی سخن می‌گفت، اظهار کرد: برای انجام این تحقیق با روسای فدراسیون‌های ورزشی، روسای سازمان تربیت‌بدنی، روسای کمیته ملی المپیک و مدیران باشگاه‌ها گفت‌وگو کردیم و به این نتیجه دست یافتیم که این موانع را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد.
وی ادامه داد: دسته اول موانعی هستند که ریشه در ساختار اقتصادی کل کشور دارند، این موانع در محیط خارجی صنعت فوتبال قرار داشته و نهادهای صنعت فوتبال کنترل زیادی بر آنها نخواهند داشت. محققان دیگر نیز در پژوهش‌های خود به این عوامل اشاره داشتند، مثلا یانگ، در سال 2004 وجود ساختار رقابتی در دیگر صنایع و به طور کلی در اقتصاد کشورها را به عنوان یک عامل محرک برای توسعه حمایت مالی از ورزش می‌داند. از این رو تا زمانی که موانع مذکور در اقتصاد کل کشور، وجود داشته باشد، صنعت فوتبال نیز به عنوان جزئی از کل سیستم اقتصاد، تحت‌تاثیر آن خواهد بود. در این رابطه پیشنهاد می‌شود، مدیران مختلف صنعت فوتبال با در نظر داشتن چنین عواملی به برنامه استراتژیک بازاریابی بپردازند. در این صورت آنها خواهند توانست تا حد ممکن اثر این عوامل را کمتر سازند. وی به موانع دسته دوم اشاره کرد و گفت: این موانع مرتبط با صنعت ورزش و به طور خاص صنعت فوتبال کشور هستند و تاحدود زیادی تحت کنترل سیاستمداران و برنامه ریزان صنعت ورزش و فوتبال کشور است. مدیریت موثر بازاریابی ورزشی، شناسایی راهکارهای ارتقا، برنامه‌ریزی زمانی مناسب مسابقات و بهره‌گیری از امکانات و تسهیلات به روز در صنعت فوتبال از جمله مواردی هستند که در این زمینه می‌تواند قابل توجه مدیران و برنامه‌ریزان سطوح مختلف صنعت فوتبال کشور باشد.
الهی در رابطه با موانع دسته سوم گفت: موانع دسته سوم آنهایی هستند که رفع‌شان همکاری و هماهنگی بین بخشی و بین سازمانی را طلب می‌کند. به وجود آمدن هماهنگی بین سازمان‌های ذیربط فوتبال با سایر نهادها نظیر سازمان صدا و سیما، سازمان تربیت‌بدنی، سازمان خصوصی‌سازی و غیره می‌تواند در رفع این موانع و نهایتا توسعه جذب منابع درآمدی حاصل از حمایت مالی تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی با بیان این که نتایج تحقیقات داخلی بیانگر عدم بهره‌گیری مناسب صنعت فوتبال کشور از منابع درآمدی مهم است، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد فوتبال کشور به‌رغم پای گذاشتن به عرصه حرفه‌ای‌گری هنوز نتوانسته از حمایت مالی بهره کافی ببرد.
الهی با بررسی منابع درآمدی لیگ حرفه‌ای و مقایسه آن با لیگ حرفه‌ای ژاپن به این نتیجه رسید که درآمد لیگ حرفه‌ای ژاپن از محل حامیان مالی حدود 25 برابر ایران است: این موضوع حتی با در نظر گرفتن شاخص‌های اقتصادی دو کشور، نظیر تولید ناخالص ملی اختلاف بسیار بالایی را نشان می‌دهد. وی می‌گوید: چگونه است که صنعت فوتبال در بسیاری از کشورها توانسته است درآمدهای کلانی را از حمایت مالی جذب کند، ولی صنعت فوتبال ایران هنوز نتوانسته از این موضوع بهره کافی ببرد. این استاد دانشگاه ادامه داد: بی‌تردید صنعت فوتبال جدا از دیگر صنایع نیست، اقتصاد ایران دولتی است و به صورت درون‌گرا و انحصارگر عمل می‌کند، همین قضیه صنعت فوتبال ایران را با مشکل مواجه کرده است؛ چرا که فوتبال از دیگر صنایع مستثنی نیست.
وی گفت: مالکیت دولتی اکثر شرکت‌های تجاری، سبب می‌شود که رقابتی بین آنها وجود نداشته باشد. از طرفی باشگاه‌های ما نیز دولتی است و مانعی در راه درآمدزایی بهینه فوتبال محسوب می‌شود. تا هنگامی که دولت به باشگاه‌ها کمک می‌کند آنها نیز به سمت درآمدزایی نمی‌روند.
الهی گفت: با توجه به این که ما در اقتصاد کشورمان به صورت درون‌گرا عمل می‌کنیم اکثر حامیان مالی نیز رغبتی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران ندارند، به همین دلیل با سوء‌مدیریت خود بسیاری از حامیان مالی را از دست دادیم.
این در حالی است که با توجه به مشکل کلی حق کپی‌رایت در ایران، این قضیه به شکلی جدی در فوتبال کشور به چشم می‌خورد.
وی ادامه داد: از طرفی فوتبال ما فاقد طرح‌های بازاریابی استراتژیک است و هیچ‌کدام از باشگاه‌ها چنین طرحی را ندارند.
پخش زنده مسابقات فوتبال، شرایطی را فراهم کرده که ما بتوانیم به آن صورت که در دنیا به صورت حرفه‌ای عمل می‌شود، عمل کنیم، چرا که در تقویم مسابقاتی لیگ و تیم‌های ملی با تغییرات مداومی برخوردار هستیم که اسپانسرهای خارجی نمی‌توانند برای پخش زنده مسابقات تدارکاتی در مواقع مورد نیاز به ما اعتماد کنند.
وی سودده نبودن باشگاه‌ها و از طرفی نبودن اطلاعات لازم برای انجام تحقیقات یا هر کار اقتصادی دیگر را از دیگر موانع مهم برشمرد و گفت: هیچ باشگاهی اطلاعات مالی خود را به ما نمی‌دهد و ما نیز مجبوریم در تحقیقات و پژوهش‌های خود به این قضیه اشاره کنیم. شرایط نامناسب استادیوم‌های ورزشی، برنامه‌ریزی نامناسب مسابقات که به تبلیغات و بینندگان ضربه می‌زند از دیگر موانع موجود است. این در حالی است که تفکر مدیران دولتی نیز بسیار محافظه‌کارانه است که در میان باشگاه‌ها نیز این قضیه به چشم می‌خورد. از طرفی آژانس بازاریابی نیز نداریم و برند لیگ و باشگاه‌های ما نیز ضعیف است