کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

بیوتکنولوژی و مشابه سازی فرآیند حیات

فناوری های جدید محاسباتی و ابداع «انسان مجازی» برای پیش بینی زودهنگام تاثیر داروهای جدید قبل از آغاز مراحل مطالعات بالینی، موجب بروز تغییراتی وسیع در تحقیقات دارویی زیستی خواهد شد.

بنا بر گزارش شرکت مشاور
Pricewaterhouse Coopers (PwC) تا سال 2020، به مدد روش نوین «انسان مجازی» دوسوم فرآیندهای فعلی تحقیق و توسعه حذف شده، میزان هزینه و زمان لازم در مطالعات بالینی کاهشی شدید یافته و بهره وری تحقیقات افزایش چشمگیری به خود خواهد دید. به گفته یکی از مسوولان شرکت PwC، «صنایع دارویی نیازمند راهی سریع تر و روشی پیشگویانه تر برای آزمون مولکول های دارویی قبل از مرحله ورود به بدن انسان هستند.» از همین رو، مفهوم «انسان مجازی» از مسیر اتصال چندین فناوری در حال رشد به یکدیگر شکل می گیرد.

کاهش قابل توجه تعداد داروهای جدیدی که توانسته اند مسیر «تحقیق تا عرضه» را به صورت کامل پیموده و وارد بازار شوند، به رغم صرف بالاترین میزان سرمایه گذاری برای این هدف، صرفاً نشانگر آن است که معضل فوق، بزرگ ترین چالش فرآروی صنعت داروسازی در جهان است. با نزدیک شدن زمان پایان پتنت بسیاری از داروهای پرفروش ثبت شده در دهه 90 میلادی، منافع داروسازان بزرگ جهان به خطر خواهد افتاد. بنا بر ارزیابی کارشناسان
PwC، تنها چهار شرکت از 10 شرکت دارویی تراز اول جهان به حد کافی دارای محصولات جدید هستند که خلاء ناشی از افت فروش داروهای فوق را جبران می کنند. لذا توجه محافل مرتبط بر افزایش نوآوری و بهره وری فرآیندهای تحقیقاتی، متمرکز شده است. در این میان مشکلات جدید صنایع دارویی و زیستی همچون افزایش هزینه های تحقیقاتی، تلاش های صرفه جویانه دولت ها در اعطای گرانت های علمی و موانع بیشتر نظارتی بر روند تصویب داروها، نیاز به افزایش بهره وری فعالیت های تحقیقاتی را دوچندان ساخته است. بر همه عیان است حل این مشکلات، یک شبه میسر نبوده و شرکت ها مجبورند به هر نحو از انحا و از جمله «بهبود میزان بازگشت سرمایه با استفاده از فناوری های هوشمند» با آنها کنار آیند. به طور مثال، تاکنون با استفاده از رایانه های برنامه ریزی شده، قلب و دیگر اندام ها و سیستم های سلولی شبیه سازی شده و بدین وسیله تاثیر فیزیولوژیک داروها، مورد بررسی واقع شده است. نتایج حاصل از این فرآیند بسیار قابل توجه بوده است.

بر اساس آمار موجود، برخی شرکت ها با کاربرد فناوری مجازی، زمان انجام آزمون های بالینی را تا 40 درصد کوتاه کرده و تعداد بیماران درگیر در برنامه تحقیقاتی را نیز به میزان دوسوم کاهش داده اند. متعاقباً این تغییرات موجب صرفه جویی زیادی در هزینه های تحقیقات می شود.

نامزدهای دارویی حاصل از این مد ل های رایانه یی، هنوز باید قبل از تصویب، روی بیماران آزموده شوند اما تصویر واضح و کامل تر حاصل از این مشابه سازی ها، شرکت های درگیر را قادر به بالابردن بهره وری عملیات و صرفه جویی شدید زمان و هزینه می سازد که در نهایت، نتیجه آن موجب منتفع شدن مصرف کننده نهایی نیز خواهد شد. 

اعتماد۱۶.۷/۷

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد