کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

بووانا در اصفهان متولد شد

 
 
 اولین گوساله حاصل از انتقال جنین های لقاح آزمایشگاهی با تلاش محققان کشورمان در پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان در ساعت 2 بامداد یکشنبه 15 اردیبهشت 87 متولد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد نصر اصفهانی رئیس پایگاه تحقیقاتی رویان در اصفهان با اعلام این خبر افزود: این گوساله سالم ماده و با وزن 43 کیلوگرم و به صورت طبیعی به دنیا آیمد و بووانا (OVANA) نام گرفت و همچنین تولد این گوساله با حیوانات شبیه سازی شده متفاوت است.

وی از جمله اهداف کاربردی طرح تحقیقاتی که تولد این گوساله از آن ناشی شد را بهبود پتانسیل ژنتیکی شیراوری دامهای کشور در مدت زمان کوتاه دانست و گفت: با استفاده از این تکنولوژی می توان پتانسیل بالای تخمدانهای گاوهای برتر که به دلایل مختلف در معرض حذف هستند را به آزمایشگاه منتقل کرده و پس از انجام لقاح آزمایشگاهی با اسپرمهای مرغوب و یا تعیین جنسیت شده رویانهای با کیفیت بالا را به طور انبوه تولید کرده و با قیمت بسیار پائین تر از رویانهای منجمد وارداتی به دامداران عرضه کرد.

رئیس پایگاه تحقیقاتی رویان در اصفهان اضافه کرد: با توجه به نیاز کشور به این تکنولوژی، پژوهشگران رویان پایگاه تحقیقات علوم سلولی اصفهان با همکاری مجتمع دامپروری فوکا و گروه دامپروری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان بر آن شدند که این فقدان را در کشور رفع کنند.

وی یادآور شد: تخمک از تخمدانهای گاوهای ماده با خلوص ژنتیکی و شیراوری بالا که به هر دلیل در معرض حذف قرار می گرفتند، استخراج شد و پس از انجام مراحل بلوغ آزمایشگاهی با اسپرم با کیفیت بالا جنین های حاصله به گیرنده های با ارزش ژنتیکی و شیراوری پائین منتقل شد و نخستین گوساله حاصل از این تکنیک به دنیا آمد.

نصر اصفهانی اضافه کرد: این تکنیک برای تولید حیوانات تراریخته استفاده می شود. در واقع ابتدا لازم است روشهای انتقال جنین به گونه ای پایه گذاری شوند که موفقیت تولد حیوانات تراریخته بالا رود.

وی در خصوص نام این گوساله خاطرنشان کرد: BOVANA برگرفته از نام لاتین گاو BOVINE و بر وزن نام اولین گوسفند شبیه سازی ایران ROYANA  است

همشهری‌آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد