کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

ایران نایب قهرمان شد!!!!

مصرف لوازم آرایش در خاورمیانه
سهم زنان ایرانی از مصرف لوازم‌آرایش سالانه یک‌میلیارد دلار است

گروه جامعه- امروز مثل سال‌های دور، آرایش کردن دیگر گناه نیست، حالا اگر صورتت ساده باشد، می‌گویند از قافله زیبایی عقب مانده‌ای. سادگی کالای نایابی شده که شاید دیگر قیمتی هم نداشته باشد.
می‌گویند زنان ایرانی نیز همپای زنان تمدن‌های دیگر از زمان ساسانیان سرخاب و سفیداب داشته‌اند تا به امروز! در حالی که همواره زنان را طرفداران اصلی آرایش می‌پندارند؛ اما این مردان مصری هستند که پیش از شرکت در میهمانی‌ها پودر به صورت خود می‌زدند. به هر روی این پدیده نیز از گذشته تاکنون از قافله نوشدن عقب نمانده و دستخوش تغییر شده است، حالا دخترانی که لباس پرزرق و برق نوجوانی را بر تن دارند، پر و پا قرص‌ترین طرفداران آرایش هستند و حتی در این ماراتن نسبت به دختران جوان 22-24 ساله، شتاب بیشتری دارند.
این در حالی است که کمی دورتر، در کشورهایی که توسعه‌یافتگی را تجربه می‌کنند، زنان 40، 50 سال به بالا، مشتریان لوازم آرایشی هستند.
اما از آنجا که پایتخت‌نشینان همواره تافته جدابافته بوده‌اند، در این زمینه نیز نسبت به شهرستان‌ها فاصله زیادی دارند.
به طوری که در مناطق دیگر ایران هنوز هم بر عقاید خود پابرجا هستند و بر حفظ حجب و حیای دخترانه پا می‌فشارند. البته در همین پایتخت نیز کم نیستند دخترانی که هنوز بی‌اعتنا به تبلیغات گسترده رسانه‌ها در جامعه زندگی می‌کنند؛ اما به هر روی شواهد حاکی از آن است که سن آرایش در ایران مانند هر پدیده دیگری رو به کاهش است و این موج تمام نقاط ایران را به تلاطم واداشته است. حال ممکن است برخی از شهرهای کشور کمتر تحت تاثیر آن قرار گرفته باشند.
قرایی مقدم، جامعه‌شناسی است که مقوله آرایش کردن در میان زنان و دختران را از دو بعد مثبت و منفی بررسی می‌کند.
او بر این باور است که در همه جوامع دختران مظهر زیبایی، طراوت و شادابی جامعه هستند. در روستاها دختران لباس عروسی که بر تن می‌کنند چشم‌هایشان را با «وسمه» می‌آرایند و با سرخاب به صورت خود زیبایی می‌بخشند، چنین رسم‌هایی در عین سادگی زیباپسندانه است.
این جامعه‌شناس می‌افزاید: «در عین حال افراطی که برخی از دختران و پسران به آن دچار می‌شوند. بعد منفی ماجرا است؛ اما باز هم این افراط‌گرایی در حدی نیست که برخی آن را بزرگ می‌کنند و گناه این عده را به گروه بزرگ‌تری عمومیت می‌بخشند، تا جایی که 90درصد دختران، این‌گونه نیستند. این هم یکی از اقتضائات جامعه است که عده‌ای در آن دچار افراط و تفریط می‌شوند.»
او معتقد است برخلاف اعتقاد عموم برخی از جوان‌ها که خلاف آداب‌ جامعه حرکت می‌کنند، اعتقادات دینی دارند.
ادب از که آموختی...
قرایی‌مقدم تاکید می‌کند: «آنهایی که در جامعه با آرایش غلیظ حاضر می‌شوند، نه تنها در میان افراد سنتی جامعه بلکه از سوی دخترانی که آرایش ملایمی دارند نیز مورد تحقیر واقع می‌شوند و همین امر می‌تواند بسیاری را از حرکت به سوی رفتارهای افراطی منع کند، کسانی که آرایش غلیظ می‌کنند خودباخته‌اند، اما این هم لازمه جامعه است؛ چرا که اگر جامعه یکدست باشد، در مسیر پیشرفت باز خواهد ماند.»
تلویزیون مقصر است
او یکی از دلایل کاهش سن آرایش دختران را در سریال‌های تلویزیونی می‌‌بیند و آن را محرک می‌خواند و دلیل دیگر آن را در لباس‌های تیره‌ای می‌داند که غم را به جوان‌ها القا می‌کند و همین امر آنها را تحریک می‌کند که زیبایی خود را در چهره به رخ بکشند.
90 درصد قاچاق
فروشندگان داخلی لوازم آرایش راه شهرهایی چون بانه را خوب بلدند تا مارک‌های تقلبی انواع لوازم آرایش را به نصف قیمت از دست قاچاقچیان بخرند و با چند برابر قیمت، آن را به مشتریان خود بفروشند از آنجا که اغلب مصرف‌کنندگان، قادر به تشخیص اصل از فرع این نوع لوازم نیستند در دام سودجویان گرفتار می‌آیند و رفته‌رفته عوارض تقلبی بودن آن را روی پوست خود مشاهد می‌کنند. این در حالی است که وزارت بهداشت از هر دستاویزی بهره می‌برد تا هشدار خود را به گوش زنان و دختران برساند که تنها 10درصد لوازم آرایشی موجود در بازار از مجاری قانونی وارد کشور شده‌اند و 90درصد آن به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شود؛ اما انگار گوش کسی بدهکار این تذکرات نیست و تا نام حراجی و دبی به میان می‌آید این دختران جوان هستند که بدون کسب اطمینان از مرغوبیت این کالاها برای خرید از چنین مغازه‌هایی سر و دست می‌شکنند.
قرایی‌مقدم در خلال اظهاراتش به جنبه‌های اقتصادی «آرایش» نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که یکی از ابعاد چنین پدیده‌‌ای اشتغال است. تمایل دختران به آرایش کردن می‌تواند به اقتصاد تولید منجر شود و بیکاری کاهش یابد. این درحالی است که با وجود آنکه ایران پس از عربستان دومین مصرف‌کننده لوازم آرایش در خاورمیانه است. اما هنوز این صنعت در کشور بومی نشده است. از سوی دیگر ساختار جوان جمعیت و حجم تقاضا برای مصرف این نوع لوازم در ایران تا جایی گسترده شده است که تولیدکنندگان خارجی می‌کوشند بازار ایران را از دست ندهند. شاید همین دلیل کافی باشد که یورو مونیتور در یکی از گزارش‌های خود اعلام می‌کند، طی چند سال اخیر چیزی بالغ بر 3میلیارد دلار به لوازم آرایشی، عطر و ادکلن تبدیل شده و بیشتر این اقلام در میان کشورهای توسعه‌یافته راه ایران و عربستان را پیموده است.
سهم یک میلیاردی زنان ایرانی
طبق بررسی‌هایی که زنان جهان را در بر می‌گیرد، مقوله زیبایی سالانه 160میلیارددلار برای زنان جهان خرج برمی‌دارد و البته در این میان نیز زنان ایرانی سالانه چیزی حدود یک‌میلیارد دلار برای زیبایی خود هزینه می‌کنند.

دنیای اقتصاد۲۷/۱/۸۷

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد