کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

بهترین دانشگاه‌های تکنولوژی در جهان


کارخانه‌های انسانی

فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات امروز به شکل ویژه‌ای وابسته به دانش و مراکز علمی و پژوهشی است. بی‌سبب نیست که امروزه بزرگ‌ترین شرکت‌های بزرگ در حوزه ICT رابطه نزدیکی با مراکز دانشگاهی برقرار کرده‌اند.


رابطه میان دانشگاه و صنعت امروزه از مهم‌ترین و با پشتوانه‌ترین ارتباطات حوزه تکنولوژی به حساب می‌آید؛ به طوری که دانشگاه‌ها از حمایت‌های مالی و تحقیقاتی شرکت‌های بزرگ بهره می‌گیرند و در مقابل با تربیت نیروی انسانی متبحر و حرکت در مسیر آینده تکنولوژی، عملا به رشد بازار و وسعت علمی آن کمک می‌کنند. دانشگاه‌های بزرگ تکنولوژی امروزه بهترین راه ورود به بزرگ‌ترین شرکت‌های کامپیوتری و اینترنتی است و اعتبار آنها و درجه آنها در جذب نیرو بسیار مهم است.
میزان نفوذ برخی از دانشگاه‌ها در شرکت‌های فعال در عرصه فن‌آوری اطلاعات به حدی است که دانشجو بودن در آنها یک شاخص مهم برای جذب در این شرکت‌ها به شمار می‌آید. برای آشنایی با بهترین دانشگاه‌های تکنولوژی جهان که بخش عمده آنان در زمره برترین دانشگاه‌های جهان هستند، لیستی از ده دانشگاه برتر به همراه جدول پنجاه دانشگاه برتر این حوزه را در نظر گرفته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


موسسه تکنولوژی ماساچوست: بزرگ‌ترین و برترین دانشگاه دنیا در زمینه تکنولوژی و علوم مربوط به آن در حقیقت یک دانشگاه کاملا خصوصی است. این دانشگاه برپایه فرآیند تحقیقاتی- آموزشی و در شهر کمبریج بنا گذاشته شده است.
MIT شامل پنج مدرسه و یک دانشکده با 32 دپارتمان است که بیشتر در زمینه دانش و تحقیقات تکنولوژی فعالیت می‌کنند.
این دانشگاه به دنبال رشد فرآیند صنعتی شدن در آمریکا و در سال 1861 توسط ویلیام بارتن روگرز (William Barton Rogers) تاسیس شد.
MIT اما بالاخره در سال 1865 و با شعار «یادگیری به وسیله انجام دادن» افتتاح شد. در حال حاضر اما این دانشگاه با مدیریت سوزان هاکفیلد (Susan Hackfield) و با شعار «ذهن و دست» اداره می‌شود. درآمد سالانه MIT که بخشی از آن از طریق موسسات خیریه تامین می‌شود، تا پایان سال 2006 به حدود 98/9میلیارد دلار رسید. در حال حاضر تعداد فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه به ترتیب برابر 6126 و 4127نفر است.
بوز آدرین (Buzz Aldrin) یکی از اولین فضانوردان سفینه Apollo 11، کوفی عنان (Kofi Annan)، رییس سابق سازمان ملل متحد و بن برنانک (Ben Bernanke)، رییس بانک مرکزی آمریکا از مشهورترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه MIT به حساب می‌آیند.


دانشگاه کالیفرنیا در برکلی: این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه تحقیقاتی در کالیفرنیا به حساب می‌آید. این دانشگاه معمولا با نام برکلی شناخته می‌شود و در واقع قدیمی‌ترین قسمت از مجموعه بزرگ دانشگاه کالیفرنیا محسوب می‌شود.
این دانشگاه در ماه مارس سال 1868 افتتاح شد تا در رشته‌های کشاورزی، معدن، مکانیک و تکنولوژی دانشجو بپذیرد.
دانشگاه برکلی دارای دو آزمایشگاه مجهز برای اسلحه‌های هسته‌ای است. شهرت این دانشگاه در زمینه تکنولوژی به تحقیقات گسترده آن درباره کاربرد لیزر در محصولات مختلف مربوط می‌شود.
درآمد سالانه این دانشگاه تا پایان ماه آگوست سال 2007 برابر 5/3میلیارد دلار بوده و تعداد فارغ‌التحصیلان و دانشجویان آن به ترتیب به 10076 و 23482 نفر می‌رسد.
شعار این دانشگاه در‌حال‌حاضر «بگذارید آنجا روشن باشیم» است.


موسسه تکنولوژی هند: این موسسه که با نام IIT شناخته می‌شود، در حقیقت یکی از هفت موسسه برتر هندوستان در زمینه تکنولوژی و مهندسی است. این موسسات با هدف گسترش مهارت‌های تکنولوژیکی برای حمایت از فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور تاسیس شده و فعالیت می‌کنند.
این هفت موسسه درست بعد از استقلال هندوستان در سال 1947 تاسیس و راه‌اندازی شدند.
موفقیت IIT به ایجاد موسسات مختلف در زمینه تکنولوژی، فن‌آوری اطلاعات و مدیریت مربوط می‌شود.
موسسه تکنولوژی هند در حال حاضر دارای 15500نفر فارغ‌التحصیل و 12000نفر دانشجو است.


دانشگاه استنفورد: این دانشگاه با نام کامل Leland Stanford Junior Vniversity، در حقیقت یک دانشگاه خصوصی است. دانشگاه استنفورد در 37مایلی جنوب شرقی شهر سان‌فرانسیسکو واقع شده و نزدیک به دره معروف به تکنولوژی یا Silicon Valley است. این دانشگاه در سال 1891 افتتاح شده و در حال حاضر دارای 6689نفر دانشجو و 8201نفر فارغ‌التحصیل است. درآمد سالانه این دانشگاه تا پایان سال 2006 به 2/17میلیارد دلار رسیده است. دانشگاه استنفورد این روزها با شعار «نسیم آزادی می‌وزد» و با مدیریت جان‌ال‌هنسی (John L.Hennessy) اداره می‌شود.


دانشکده امپریال لندن: این دانشکده در ماه جولای سال 1907 با تمرکز بر رشته‌های علوم، مهندسی و پزشکی تاسیس شد و در سال‌های بعد رشته‌های علوم انسانی و تجارت هم به آنها اضافه شد. این دانشگاه در ماه جولای گذشته و در یکصدمین سال تاسیس خود از دانشگاه بزرگ لندن جدا و مستقل شد. این دانشکده که در لندن واقع شده دارای 8095 دانشجو و 4570 فارغ‌التحصیل است. دانشکده امپریال با شعار «دانش مجلل بوده و محافظ امپراطوری است»، درآمد سالانه‌ای برابر 47میلیون یورو تا پایان سال 2006 دارد.


دانشگاه کمبریج: ششمین دانشگاه برتر تکنولوژی دنیا در واقع دومین دانشگاه قدیمی انگلیسی زبان دنیا بعد از آکسفورد است.
این دانشگاه که یکی از بهترین و مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان به حساب می‌آید، در سال 1209 تاسیس و افتتاح شد. دانشگاه کمبریج یک دانشگاه عمومی است که معمولا با دانشگاه آکسفورد مقایسه می‌شود. تعداد دانشجویان این دانشگاه 16295 نفر بوده و تعداد فارغ‌التحصیلان آن به 9170نفر می‌رسد. این دانشگاه درآمدی برابر 1/4میلیارد دلار تا پایان سال 2006 دارد. شعار این دانشگاه «ما از این مکان روشن فکری و دانشی ارزشمند به دست می‌آوریم.» است.


موسسه تکنولوژی کالیفرنیا: این موسسه در حقیقت دانشگاه خصوصی آموزشی- تحقیقاتی است که در منطقه Pasadena واقع شده است.
این دانشگاه که با نام Caltech شناخته می‌شود، در زمینه علوم طبیعی و مهندسی فعالیت می‌کند تا آنجا که به یکی از بزرگ‌‌ترین آزمایشگاه‌های NASA تبدیل شده است. این دانشگاه در واقع یک مدرسه کوچک است که در حال حاضر 864دانشجو و 1222 فارغ‌التحصیل دارد. این دانشگاه در سال 1891 توسط آموس جی‌تروپ (Amos G.Troop) یک تاجر و سیاستمدار آمریکایی تاسیس و راه‌اندازی شد. درآمد سالانه این دانشگاه تا پایان سال 2006 برابر 6/1میلیارد دلار بوده است.شعار این دانشگاه «حقیقت باید تو را آزاد کند» است.


دانشگاه توکیو: هشتمین دانشگاه بزرگ تکنولوژی دنیا در واقع بزرگ‌ترین دانشگاه تحقیقاتی ژاپن است. این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه عمومی در سال 1877 تاسیس شد. این دانشگاه که در حال حاضر توسط «هیروشی کومیاما» مدیریت می‌شود، دارای 3هزار دانشجو است که حدود 2100نفر آنها خارجی هستند. تعداد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در حال حاضر برابر 13600 نفر است. این دانشگاه که در روزهای اول تاسیس فعالیت خود را روی رشته‌های پزشکی و آموزه‌های غربی متمرکز کرده بود، این روزها در زمینه دانش و تکنولوژی به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده است.


دانشگاه ملی سنگاپور: این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه سنگاپور است که در جنوب شرقی این کشور واقع شده است.
دانشگاه ملی سنگاپور در سال 1905 تاسیس شده و در حال حاضر تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آن به ترتیب به 23469 نفر و 9075 نفر می‌رسد. درآمد سالانه این دانشگاه که بخشی از آن توسط مراکز خیریه تامین می‌شود، تا پایان سال 2006 برابر 978میلیون دلار بوده است «به سمت یک دانش بزرگ جهانی»، شعار این دانشگاه است.


دانشگاه پکن: این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های پکن است که در سال 1960 تاسیس و راه‌اندازی شده و فعالیت‌های این دانشگاه به طور عمده در زمینه تکنولوژی متمرکز شده است. با این حال دانشگاه پکن تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف علوم، مهندسی، اقتصاد، مدیریت، هند و حقوق دارد. این دانشگاه در جنوب شرقی شهر پکن واقع شده و بیش از 16000 دانشجو دارد که حدود 12000 نفر آنها خارجی هستند.

دنیای اقتصاد۵/۱۰

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد