کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

نخستین خودروی فرمول کشور با انتقاد دانشجویان از مسوولان رونمایی

گروه خودرو- مراسم رونمایی از نخستین خودروی فرمول کشور عصر پنجشنبه گذشته در حالی برگزار شد که اعضای گروه خودروساز دانشگاه صنعتی اصفهان سازنده و طراح این خودرو نسبت به آنچه بی‌توجهی مسوولان به خلاقیت و نوآوری دانشجویان خوانده می‌شود، انتقاد کردند.

هرچند این خودرو با حضور مسوولان وزارت صنایع و کارخانجات خودروسازی کشور در تالار تلاش تهران رونمایی شد، اما یکی از اعضای گروه خودروساز دانشگاه صنعتی اصفهان به نمایندگی از دانشجویان این گروه در مراسم مذکور از عدم حمایت‌های مالی وزارت صنایع و همچنین خودروسازها انتقاد کرد.
وی با بیان این مطلب که «می‌خواهم از کسانی بگویم که در این راه نه تنها کنار ما نبودند، بلکه در مقابل ما قرار گرفتند و مشکلاتی ایجاد کردند»، اظهار داشت که افرادی با افکار خود، راه را بر خلاقیت و نوآوری می‌بندند و فلسفه تحقیق و پژوهش را زیر سوال می‌برند.
مجتبی اصغری همچنین با عنوان این مطلب که می‌توان عوامل موفقیت در یک طرح را به نیروی انسانی، تامین مالی و امکانات تقسیم کرد، گفته است که ما به‌رغم داشتن نیروی انسانی مطلوب، از پشتوانه‌های روحی تا حدودی محروم بودیم.
اصغری اظهار داشت: در تامین مالی طرح نیز با پایان فاز طراحی خودرو در شهریورماه سال 85 و اعلام عمومی در رسانه‌ها، این اعتماد از طرف صنایع صورت نپذیرفت و ما چندین ماه در پی حمایت کننده‌ای می‌گشتیم تا اینکه یک بانک از این طرح حمایت کرد.
وی به «امکانات» اشاره کرده و گفته است: کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات ساخت، از عمده‌ترین مشکل‌های گروه در طراحی و بهینه‌سازی سیستم‌ها به ویژه موتور خودرو بوده که با وجود ظرفیت‌های علمی، برای بهینه کردن موتور این خودرو، با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدیم.
اصغری افزود: متاسفانه روحیه قهرمان‌پروری همان‌گونه که در ورزش کشور نیز وجود دارد، بر جامعه علمی ما سایه افکنده است؛ روحیه‌ای که ترس از شکست ریسک‌پذیری برای یک محقق می‌کند.
در این مراسم همچنین دانشجویان بحث فرار مغزها و اینکه چه تضمینی وجود دارد برای جلوگیری از فرار مغزها را پیش کشیده‌اند که جواب قاطعی از جانب مسوولان حاضر در این جلسه دریافت نکردند.
گروه خودروی دانشگاه صنعتی اصفهان شامل دانشجویان این دانشگاه توانسته است با نخستین خودروی فرمول کشور در مسابقات جهانی طراحی و ساخت خودروی کلاس دانشجویی (Formula Student) در سال 2007 میلادی (اواسط تیرماه) که توسط انجمن مهندسی خودرو (SAE) در کشور انگلستان برگزار شد، به مقام سوم دست یابد.

دنیای اقتصاد۱۷/۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد