کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

اخبار منتخب

مطلبی که انتخاب شده بخشی از مقاله دکتر نعیمی در مورد صنعت کلیدی فولاد در ایران است:

Schloß Saarbrücken

با توجه به شروع مجدد جنگ سرد در سطح جهان طی چند ماه گذشته پیش‌بینی می‌شود کشورهای صنعتی غربی برای ارتقای هرچه بیشتر صنایع مصرف‌کننده فولاد خود به جای توجه به گسترش کمیت تولید فولاد، با انجام تحقیقات کاربردی پر هزینه به اصلاح فولادهای آلیاژی که تاکنون تولید می‌کردند، اقدام کنند. به بهانه اختصاص جایزه نوبل فیزیک و شیمی‌به دو استاد دانشگاه‌های آلمان، دولت فدرال آلمان در تاریخ 27/07/1386 اعلام کرد علاوه بر بودجه اختصاص یافته قبلی به هر یک از 6 دانشگاه و در راس آنها دانشگاه صنعتی آخن‌، یک میلیارد یورو (جمعا 6میلیارد یورو معادل 7800میلیارد تومان) برای تحقیقات بیشتر اختصاص داده است. با توجه به اینکه جمعیت ایران حدود 10میلیون نفر کمتر از جمعیت آلمان است و مقایسه این عدد با بودجه کل دانشگاه‌های ایران، امیدواریم با مدیریت درست فاصله امروزی ما از کشورهای صنعتی در سال‌های آینده بیشتر از امروز نشود.
دولت ایران مانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا  باید زیربنای لازم برای گسترش تولید فولاد (تامین سنگ آهن با کیفیت مناسب، تامین مواد انرژی‌زا با قیمت مناسب و به میزان کافی در 365 روز از سال) را به وجود آورد. در این صورت مسلما بخش‌خصوصی با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی از مزیت‌های بالقوه کشور برای تولید فولاد استفاده و سرمایه‌گذاری خواهند نمود. شرکت‌های دولتی تولید فولاد (مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و...) نیز مجبور نخواهند بود به علت کمی‌ فشار گاز و مصرف زیاد آن در فصل سرما و یا زیادی مصرف برق در تابستان به دستور مقامات کشور تولید خود را کم کنند تا مسوولان شرکت گاز و برق جوابگوی سایر مصارف باشند!! (تا قطع گاز یا خاموشی‌های برق بخش خانگی کمتر شود). در این ارتباط قوه مقننه نیز با تصویب قوانین عملا به دولت قدرت اجرایی لازم جهت دستور کاهش تولید به صنایع را داده است. علاوه بر این به دولت‌ها اجازه داده‌اند بر خلاف روال کشورهای پیشرفته صنعتی تعرفه قیمت برق و گاز و.... را برای بخش صنعت بیشتر از تعرفه مصارف خانگی تعیین و اجرا نمایند [15 و 16 و 17].
دولت ایران در گذشته و حال هیچ نوع تعهدی در تامین سنگ آهن از معادن داخلی به متقاضیان بخش‌خصوصی نداده است. همچنین شرکت ملی گاز تعهدی در تامین گاز با قیمت معین حداقل برای مدت مشخصی به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در 365 روز سال نمی‌دهد. مسوولان برق کشور تا کنون عملا عاجز از تامین برق صنایع انرژی بر مانند فولاد برای 365 روز از سال بوده‌اند و سایر مشکلاتی که به علت نبودن جاده،اسکله و...برای گسترش تولید فولاد در ایران وجود دارد، سبب شد تا بخش‌خصوصی برای گسترش صنعت فولاد از سنگ آهن داخلی در سال‌های اخیر استقبال زیادی نکند.
مسلما در آینده اختلاف سطح تکنولوژی امروزی کشورهای در حال توسعه با کشورهای صنعتی بیشتر خواهد شد. نسل‌های آینده این کشورها سیاستمداران، برنامه‌ریزان کلان اقتصادی- اجتماعی نسل فعلی را مسوول عقب‌ماندگی خود خواهند دانست. کما اینکه نسل فعلی ایران عقب ماندگی صنعتی کشور را به علت سوء مدیریت و
ندانم کاری مسوولان گذشته به خصوص مسوولان قبل از انقلاب می‌دانند. زیرا زمانی که پول نفت در اختیار دولت بود و جمعیت زیاد نبود و در صورتی که سیاستمداران و برنامه‌ریزان ما درست عمل می‌کردند و صنعتی شدن کشور را فقط در خرید تجهیزات برای تولید آدامس خروس نشان و... نمی‌دانستند و پول‌های زیادی به هندوستان ظاهرا برای خرید سنگ آهن، کمک به پروژه فاضلاب لندن، هزینه زیادی که به علت دخالت در جنگ ظفار شده است و... اختصاص نمی‌دادند و این بودجه‌ها را برای خرید تجهیزات مدرن تولید فولاد، امکانات تحقیقاتی دانشگاه‌ها، بهبود سیستم‌های زیربنایی کشور در داخل ایران مصرف می‌کردند، امروزه مجبور نبودیم قسمت عمده نیاز فولادی خود را با مازاد واردات و پرداخت حدود 5/3‌میلیارد دلار تامین کنیم. به علت همزمانی با روز صادرات (28/07/1386) پیشنهاد می‌شود، روزی را هم برای قطع واردات فولاد، روغن و... همانند سالروز قطع واردات گندم که خوشبختانه در چند سال اخیر تحقق یافته است، جشن بگیریم.
امید است از گذشته عبرت گرفته، به خود آییم و با تصمیمات به موقع و به جا، با توجه به افزایش درآمد نفت که مسلما در سال‌های آینده کمتر از چند یال اخیر نخواهد بود، گذشته را هر چه زودتر با استفاده از مزیت‌های بالقوه خدادادی کشور جبران نماییم، ان‌شاءا... .
(دنیای اقتصاد۳۰/۷/۸۶)
دکتر سید تقی نعیمی عضو هیات علمی‌دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران جنوب، کارشناس رسمی‌دادگستری و عضو هیات علمی‌دانشگاه صنعتی امیرکبیر  

نظرات 1 + ارسال نظر
ایلیا دوشنبه 7 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:22 ق.ظ http://iliya.blogsky.com

میایی آرام آرام پایین
میایی و من چشم در انتظار آمدنت هستم که مثل همیشه قدر این دانه ها را بیشتر از پیش میدانم .شما دانه ی برفی هستی که در کنار هم گوله برفی میشوید و من آدم برفی ای را از سمبل روزهای برفیم درست خواهم کرد... پس تا هوای ما بس ناجوانمردانه سرد است بیا..منتظرم...(اگر لینکم کردی بگو منم بگذارم...)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد