کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

اعتیاد مدرن!

 

در سال 1995 میلادی روانپزشکی به نام گـلـد برگ ، اعتیاد جدیدی را کشف کرد ! او با مردمی روبرو می شد که برای دیدن مانیتور رایانه ها شان ، خانواده را رها کرده اند ! اینها در بسـیاری از مواقع ترجیح می دادند وقت خود را با رایانه و در سایتهای مختلف اینترنت بگذرانند !

 به این ترتیب او اعـتیادی جدید را کشـف کرد ، و به تدریج سایر محـقـقـین جنبه های دیگر این اعـتیاد را شـناسایی نمودند . اعتیاد به اینتر نت به سرعت رو به گسترش است ، و هر روز افراد جدیدی را به کام خود می کشد . سن و سال فاکتور کم اهمیتی در این اعـتیاد است و مبتلایان از گروههای مختلف سنی  به آن دچار میگردند .

      البته به هیچ وجه نمی توان منکر خوبیها و نکات مثبت اینترنت در مسیر پیشرفت جامعه ی بشری شد . بسیاری از تجارت ها ، ارتباطات ، آموزشها ، خریدها و... به راحتی با  این وسیله ی ارتباطی انجام می شوند و هر روزه نقش این سیستم در زندگی ما پر رنگ تر می گردد.

     اعتیاد به اینترنت نیز مثل اعتیاد به تماشای تلویزیون ، حل جدول ، تماشای فوتبال ، و... از جمله اعتیادهای کم خطر محسوب می شود ، اما به هرحال باید به آن توجه خاصی داشت .نکته ی جالب و قابل ذکر اینست که این افراد درست مثل معتادان به مواد مخدر ، در صورت عدم دسترسی به خواسته شان ، دچار بی قـراری ، تحریک پذیری ، عـصبانیت و احساس نیاز می شوند !البته شـدت این علائم از فردی تا فرد دیگر متفاوت است . وابستگی اینها به کامپیوترشان و وسواسشان نسبت به آن باعث بی تفاوتی نسبی ، انکار مسؤلیت نسبت به خانواده ، ازدواج ، شغل و سایر مسائل می شود ! به همین دلیل مشکلات کوچک و بزرگی برایشان پدید می آورد.گاهی پیش می آید .

یک نفر بدون درک گذر زمان ساعتهای متمادی جلو رایانه به وقت گذرانی می پر دازد.  گاهی برای خود ما هم اتفاق می افتد که بعد از کار با رایانه با نگاه کردن به ساعتمان متعجب میشویم!جالب اینکه گاها طی این مدت طولانی هیچ کارمفیدی هم انجام نداده ایم(وقت کشی مطلق!).شواهد تجربی نشان داده استفاده بدون برنامه از کامپیوتر  موجب بیماریهای جسمی و روانی فراوانی میشود که اکثرا به آنها توجهی نمی شود اعتیاد به رایانه قربانی هم داشته است (!)عدهای که  چنان محو کار با این ساخته بشر- برای رفاه بیشتر! - شده اند که دست از سلامت خود میکشند و زندگی طبیعی خودرا فدای آن می کنند.با توسعه و پیشرفت جامعه رایانه به خانه های اکثر افراد راه پیدا کرده است.اما ورود تکنولوژی های جدید، بدون فرهنگ استفاده از آنها زیان بار است .آمارها نشان داده است پس از ورود کامپیوتر به منازل، دانش آموزان و حتی برخی از دانشجویان افت تحصیلی شدیدی را تجربه کرده اند.اگر از مبحث تحصیلات و آموزش بگذریم جنبه های وخیم فردی و اجتماعی آن غیر غابل انکار است .بومی ساختن تکنولوژی و همگام نمودن آن با نیازهای جامعه از ضروری ترین نیاز های هر اجتماعی است که متاسفانه در جامعه ما چندان جایگاهی ندارد.امیدواریم مسئولین ضمن ترویج و توسعه IT در کشور به این مقوله هم توجه کافی داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد