کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

نوبل اقتصاد

 

ادموند فلپس 73 ساله که به علت تحقیقاتش در زمینه رابطه میان تورم و بیکاری، از سوی آکادمی علوم سوئد به عنوان برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2006 برگزیده شد، اعلام کرد:‌ تاکنون صاحب منزل و خودروی شخصی نشده است و هنوز تصمیمی برای چگونه خرج کردن جایزه 1.5 میلیون دلاری نوبل نگرفته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر، ادموند فلپس 73 ساله که به علت تحقیقاتش در زمینه رابطه میان تورم و بیکاری (که تاثیر فراوانی بر سیاست‌های پولی در سراسر جهان دارند) از سوی آکادمی علوم سوئد به عنوان برنده جایزه نوبل اقتصاد سال 2006 برگزیده شد.

فلپس که در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند این ایده را مطرح کرد که انتظارات قیمت‌های مصرفی در کنار بیکاری، مهمترین عوامل ایجاد تورم هستند. وی بر روی مدل "منحنی فیلیپس" که در دهه 1960 شایع بود و می‌گفت که تورم با سرعت بیشتری نسبت به کاهش نرخ تورم، افزایش می‌یابد، کار کرد.

فلپس معتقد است که رابطه فوق کاملا صحیح نیست و تورم هم به بیکاری و هم به انتظارات از روند قیمت‌ها بستگی دارد. در واقع، فلپس عامل انتظارات تورمی را نیز به منحنی فیلیپس که نقش کلیدی در تنظیم سیاست‌های پولی کشورها دارد، اضافه کرده است.

آکادمی علوم سوئد هنگام اعطای جایزه نوبل اقتصاد به فلپس اعلام کرد که وی تاثیر چشمگیری بر تحقیقات اقتصاد کلان و سیاست‌گزاری‌های اقتصادی داشته است.

فلپس نشان داده است که احتمالات سیاست‌های تثبیت در آینده چگونه به تصمیمات سیاست‌گزاری کنونی وابستگی دارد و تورم پایین در شرایط فعلی به انتظارات کاهش تورم در آینده و سیاست‌های بازار آتی تاثیر می‌گذارد.

فلپس همچنین قاعده بده بستان‌های میان اشتغال کامل، قیمت‌های ثابت، و رشد سریع را که همگی جزو اهداف اصلی هر سیاست اقتصادی صحیح هستند را توسعه داد.

در گزارش آکادمی نوبل آمده است: ادموند فلپس اقتصاددانی است که در مسائل مهمی همچون تورم، بیکاری، و پس‌انداز کار کرده است. فلپس عقیده دارد که تمامی نسل‌ها از تغییرات نرخ کلی پس‌انداز بهره می‌برند.

فلپس 26 جولای 1933 در شیکاگو متولد شد و مدرک لیسانس خود را در کالج آمهرست در سال 1955 به دست آورد و تا سال 1959 نیز فوق لیسانس و دکترا را نیز در دانشگاه ییل کسب کرد و از سال 1982 تاکنون استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه کلمبیا بوده است.

فلپس پس از کسب جایزه 1.52 میلیون دلاری نوبل، گفت: هیچ برنامه فوری برای نحوه مصرف جایزه نوبل ندارم، چرا که تاکنون نیز دارایی‌های چندانی جمع نکرده‌ام و حتی خانه و خودروی شخصی نیز ندارم و فقط مقداری لباس دارم، اما در کنار همسرم زندگی بسیار خوبی دارم.

جایزه 1.52 میلیون دلاری نوبل اقتصاد جزو جوایز اصلی آکادمی نوبل نبود، اما از سال 1969 با حمایت بانک مرکزی سوئد به جوایز دیگر افزوده شد

نظرات 1 + ارسال نظر
اصغر دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 10:08 ق.ظ http://ahmadi64.blogfa.com

با سلام و خسته نباشید.
مطالب وقعاْ جالبی دارید امیدوارم که موفق شوید در ضمن از عکسهایتان خوشمان آمد.
باتشکر
احمدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد